Hva er aktivitetsbasert arbeidsplass?

Hvilke tiltak kan vi igangsette for å gjøre våre ansatte mer fornøyde og skape trivsel på jobb? Hos Coor har hovedkontoret på Lysaker blitt en dyrkekasse for innovasjon og trivselstiltak som skal gi den ansatte en hyggeligere, sunnere og mer inspirerende arbeidshverdag.

Aktivitetsbasert arbeidsplass for ansatte | Coor

Den fysiske utformingen av arbeidsplassen påvirker alt fra den enkelte ansattes fysiske helse, trivsel, kunnskapsdelingen i bedriften og innovasjonsevnen til å kunne tenke «utenfor boksen». Et åpent kontorlokale med «hot desks», altså uten faste plasser, kan likevel bety en plage for noen ansatte. På Coors hovedkontor på Lysaker er det tatt en rekke grep for at den ansatte skal kunne oppsøke konsentrasjon, avslapning eller kunne aktivere seg mellom slagene - og derfor kunne bryte opp i det som kan bli en stillesittende og ensformig dag på kontoret.

Hvordan fungerer en aktivitetsbasert arbeidsplass?

Et kontor utformet som en aktivitetsbasert arbeidsplass har alle arbeidssoner på deling. Det er ingen, eller veldig få reserverte plasser og cellekontor. De ansatte velger arbeidsplass etter hva de skal jobbe med; sammen eller alene, prosjektbasert, i møte med en presentasjon, over en videosamtale, etc. Lokalet deles opp i ulike soner for disse formålene, enten man skal jobbe konsentrert, alene eller sammen i en gruppe.

Velkommen til oss

Cathrine_Holst_resepsjon.jpg

Resepsjonen og inngangspartiet er på mange måter kontorets ansikt utad. På hovedkontoret finnes det flere verktøy som gjør innsjekk av gjester og reservasjon møterom enkelt. Som gjest kan du ta i bruk selvbetjent registrering, og du finner oversikt over etasjer og møterom på en interaktiv smartskjerm. Bevegelsessensorer som er montert på alle arbeidsplasser og rom viser status opptatt eller ledig i sanntid.

Arbeidsplass-appen My Workplace er koblet til sensorer som måler CO2-nivå og luftfuktighet i de ulike rommene, slik at du kan ta et informert valg av møterom for forretningsmøtet.

Vil du vite mer om My Workplace? Appen fungerer som en informasjonssentral for det kontoret eller den lokasjonen du jobber på, og gir deg oversikt over alle servicetilbud som finnes i tilknytning til kontoret. Det kan være booking av sykkelservice, levering og henting av klær til renseri, kjøp av restemat fra kantinen på vei hjem, og oversikt over planlagte treningsøkter i arbeidstiden. Les mer om Coor MyWorkplace ved å trykke her.

Et luftig kontor med smittende arbeidslyst

Til forskjell fra et lokale oppdelt i cellekontor, inviterer et åpent kontorlandskap til samhandling, i tillegg til at det senker terskelen for å gå bort til en kollega noen få skritt bortenfor for å slå av en prat eller stille et spørsmål. Bruker du glassvegger til å skille sonene fra hverandre, vil du oppdage at arbeidslysten smitter, når du ser utover et kontorlandskap med travle kolleger på arbeidspulter og i gruppesoner.

glassvegg_vannmerke_web.jpg

En aktivitetsbasert arbeidsplass er utformet for å legge til rette for samhandling og deling av ideer. Du er alltid på nett, og det er tatt høyde for mange strømpunkter i fellesareal, møterom, arbeidsstasjoner og arbeidssoner. Dette gjenspeiler at bygget er godt tilrettelagt for en smart, digital arbeidsdag. Arbeidsflyten blir papirløs, som på sikt gir sparer både miljø og materialkostnader for bedriften.

Smarte QR-baserte servicehenvendelser

QR-kode_web.jpg

Hva skjer hvis kopimaskinen bryter sammen, heisen er i ustand eller noen søler kaffe på konferanseromteppet? Svært ofte ingenting. Med Coor SmartResponse kan du koble unike QR-koder til nær sagt alt av duppeditter, verktøy, maskiner og interiør på kontoret. QR-koden lenker deg til et skjema der du fyller ut informasjon om feil og mangler. Henvendelsen blir så sendt rett til kontorets servicemedarbeidere, som også får opp informasjon om gjenstandens eller feilens beliggenhet - slik at de vet hvor de skal gå for å fikse.

Ikke rom for avbrytelser

Kista HQ_web2.jpg

Arbeidsplasser der den ansatte kan fordype seg i arbeidsoppgaver uten å bli forstyrret, bør legges utenom de naturlige «gangveiene» i kontorlokalet. Det finnes også løsninger for å danne små avlukk, som telefonboder, støydempende skillevegger eller korkplater på veggen, som bedrer akustikken og gir kontorlandskapet et rolig og lunt uttrykk. På Coors hovedkontor bruker vi filt i ulike farger på vegger i støyutsatte områder. Du bør også sette av noen stillerom, der regelen er stille arbeid uten rom for avbrytelser.

Grønn invasjon

Naavavegg2.jpg

Hvor grønne vi er betyr også noe for trivsel og produktivitet. Grønne vegger levert av helsetek-bedriften Naava hjelper også til med å regulere luftkvaliteten i de største møterommene, samtidig som at de gir et mentalt grønt pusterom å hvile blikket på.

Mye surr med leietakere på taket

Med et kontorbygg følger ofte mye ubenyttet areal. Her går det an å tenke alternativ utnyttelse. Hos Coor er vi opptatt av å gi tilbake til nærmiljøet der vi driver virksomhet, og med summende liv på taket håper vi økosystemet rundt oss kan trives litt bedre. Fra 2019 har vi i sommermånedene hatt bier boende i to bikuber på taket av kontorbygningen. Disse flittige bevingede servicemedarbeiderne lot oss høste opp til 40 kilo med honning - som blant annet skal gå til honningkake i vår lokale FOOD by Coor-kantine. Vår lokale birøkter heter Mikkel, fra Bieffekten. Finn ut om ditt kontor kan bli biefadder hos Bieffekten ved å klikke her.

Blir du fort rastløs?

I et hjørne av kontoret har vi erstattet to arbeidsstoler med tredemøller, med en bilde av en stor, innbydende grønn skog på bakveggen. Erstatter du bare et par timer av stillesittende kontorarbeid med rusling på tredemølle, reduserer du raskt risiko for stive skuldre og nakke, og andre kontorrelaterte belastningsskader.

traskemølla_web.jpg

Eksemplene ovenfor føyer seg alle inn i en arbeidsplasstrend som internasjonalt kalles «workplace wellness» - der kontoret inneholder mye mer enn bare en arbeidspult. Nye generasjoner arbeidstakere jobber gjerne lengre dager og velger i større grad arbeidsgiver etter hvorvidt arbeidsgivers frynsegoder møter deres bevissthet om egen helse, trivsel og bevissthet om miljøtiltak. Arbeidsgivers egen interesse av en helsefremmede arbeidsplass er i sin tur mer effektive arbeidstakere, mindre sykefravær og kanskje til og med en sterkere innovasjonskraft og kunnskapsdeling når de ansatte får et miljø å utfolde seg i – i større grad enn på et tradisjonelt cellekontor.

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.