Å jobbe med lyd

Ulike miljøer krever ulike lydbilder. Det vet Linnéa Liljestrand i Epidemic Sound, som hjelper bedrifter med å finne passende lyd til sine kontormiljøer.

Kontakt oss i dag

Lyd kan bidra til et gunstig arbeidsmiljø. Å jobbe med lyd handler om både det som avgir lyd og det som er stille. På en del steder er det kanskje nødvendig å dempe eller fjerne lyden, f.eks. i stillerom for konsentrasjon. På andre steder kan det være nødvendig å tilføre lyd, for at det ikke skal bli for stille.

Lyd kan brukes som bakgrunnslyd i områder der mennesker skal omgås, og det kan også brukes for å øke konsentrasjonen.

Linnéa Liljestrand arbeider med Instore Music i Epidemic Sound som skaper lydmiljøer for offentlige rom, men også for kontor og arbeidsplasser. Den store utfordringen når man innreder med lyd, mener hun, er å holde rett lyd på rett sted. For å lykkes med det kreves det en gjennomtenkt strategi og nøye planlegging.  Hun snakker om ”soundscapes”, det vil si lydlandskaper.

– Det kan være vann, skog eller kafélyd. Det skal være lyd som skaper trivsel, men ikke opptar hjernekapasitet.

Åpne kontorlandskap kan være besværlige områder. Hvis det er for stille, er det vanskelig å føre en samtale uforstyrret og uten at den forstyrrer andre. Legger du da på rett lydteppe, oppleves lokalet snarere som bekvemt, mener Linnéa. For at lydbildet skal bli en del av miljøet er det viktig å tenke gjennom hvor høyttalere plasseres for å få et jevnt lydnivå. Det skal heller ikke være en enkelt medarbeiders smak som styrer. Musikk bør være instrumental; sangtekster stimulerer feil områder i hjernen. Dessuten krever ulike rom ulik lyd.

– Allmenne rom som skal skape trivsel, kan ha loungemusikk, mens arbeidsmiljøer behøver et soundscape. Men det behøves også stille rom for telefonsamtaler, sier hun.

Dessuten har vi fokusmusikk, musikk for konsentrasjon. Det kan være musikkspor som Peaceful piano:

– En del sier at klassisk barokkmusikk åpner sansene. Andre fokuserer bra med hardrock. Det kan man ikke velge for dem. Da kan hodetelefoner til en egen lydkilde være et bra supplement, sier Linnéa Liljestrand.

Dessuten bør bedriften tenke gjennom hvilke medarbeidere den vil tiltrekke seg. For at medarbeiderne skal trives bør det allmenne lydbildet på arbeidsplassen avspeile bedriftens varemerke. Vil man bli oppfattet som formell, stille og corporate, eller livlig, ung og pulserende?

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.