Enklere oversikt med Spotscale

Oppdag renoveringsbehov og skader i tide. Oppstartsbedriften Spotscales algoritmer erstatter tidkrevende bygningsinspeksjoner og mengder av dokumentasjon med en 3D-modell basert på høyoppløste dronebilder, og oppdaterer dessuten informasjonen løpende.

kontakt oss i dag

Grunnlagt: 2013.

Hovedkontor: Linköping, Sverige.

Antall ansatte: 12 personer.

Forretningsidé: Å lage høyoppløste 3D-modeller av eksisterende bygninger, slik at man kan inspisere,
analysere og utvikle disse på distanse.

droner & digitalisering

Hvordan jobber Spotscale?

–V i forstod veldig tidlig at byggeiere trenger detaljert informasjon om sine tak og fasader. Innen forvaltning er det en ”no-brainer” at det må dokumenteres kontinuerlig, slik at man kan danne seg et bilde av slitasje og eventuelle vedlikeholdsbehov. Det behøves også akutte inspeksjoner når noe har gått i stykker eller hvis det har oppstått fuktskader, sier Ludvig Emgård, adm.dir. og grunnlegger av svenske Spotscale.
I 2013 da Spotscale startet var det kanskje en av hundre byggeiere som forstod hva bedriften egentlig gjør – i dag er det en av ti, tror Ludvig Emgård. I dag har de fleste forstått verdien av droner og digitaliseringen har tatt sjumilssteg de seneste årene. Også Spotscale har vokst, fra tre personer i begynnelsen til dagens tolv.

Hvordan jobber så Spotscale? Det første trinnet når bedriften skal lage en 3D-modell, er å la en drone fotografere oppdragsgiverens bygning med tusenvis av bilder. Siden bearbeides dronebildene av Spotscales algoritmer som trekker ut informasjon og skaper 3D-modeller. Det er disse modellene kundene siden kan ha i sin nettleser og dele med f.eks. vaktmestere.
– Det er fantastisk å bruke droner. Byggeierne slipper å sende opp folk på tak og fasader, og vi finner ting som det er vanskelig å se med kikkert. Man sparer også tid når man ikke trenger å dra ut til bygningen. Dessuten er det mer miljøvennlig å redusere antallet fysiske besøk, forklarer Ludvig Emgård.

gir bedre bilde av virkeligheten

Hvordan fungerer modellen?

Modellene kan gi et bedre bilde av virkeligheten enn det menneskelige øyet: Ved f.eks. en takinspeksjon er det vanskelig å få et godt overblikk hvis man går på taket og det kan også være lettere å oppdage fuktflekker ved lekkasje på avstand.

– Forestill deg dessuten at bygningen er veldig stor, f.eks. en industribygning eller et sykehus. Hvis du skal fotografere hele fasaden, får du kanskje 10 000 bilder som ser like ut, men i 3D-modeller er det enkelt å navigere lynraskt til rett sted, påpeker Ludvig Emgård. Oppdragene varierer, men i hovedsak handler det om industribygninger og kommersielle eiendommer.

Et typisk oppdrag kan være å dokumentere en bygning før en renovering:

– Før en renovering kan dronebilder og en 3D-modell være til stor hjelp for å forstå behovet og beregne kostnadene. Hvor mange vinduer handler det om som skal byttes og hvor mange takpanner er det som er ødelagte eller kan brukes om igjen? Hvis vi bruker et termokamera, ser vi også varmelekkasjer, da fanger vi opp kulderas og lekkende vinduer slik at isolasjonsbehovet synes tydelig.

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.