Proptech - en bransje i bevegelse

Property Technology har vært på manges lepper de seneste årene. Men hva innebærer PropTech egentlig og hvorfor er det en så viktig sak for byggeiere?

Kontakt oss i dag

Enkelt sagt handler samlebegrepet PropTech om smarte innovasjoner og tekniske løsninger som utvikler bygninger og gjør disse mer effektive og attraktive. Det kan handle om å lage 3D-visninger av bygninger ved hjelp av droner, slik at man enkelt og oversiktlig kan undersøke skader eller beregne renoveringsbehov. Eller om sensorer som måler inneklimaet i en bygning slik at man kan automatisere styring av varme eller ventilasjon – eller applikasjoner som gir brukerne av bygningen informasjon om ledige møterom, parkeringsplasser og ladestasjoner.

Proptech kan minske energiforbruk med 40 %

Det kanskje viktigste spørsmålet som PropTech kan bidra til å løse, er hvordan energibruken kan minskes uten at de som jobber eller bor i en bygning påvirkes negativt. I dag er 40 prosent av det globale energiforbruket og 36 prosent av karbondioksidutslippene relatert til bygninger, og hvis problemet med global oppvarming skal løses, må man forbedre bygningene og måten de benyttes og forvaltes på.

– Ved å gjøre bygninger smarte kan man minske energiforbruket med opptil 40 prosent. Det er en prosess i flere trinn som handler om å optimere, transformere og automatisere driften av bygningene. Ved f.eks. å tilføre flere digitale målepunkter for energibruk, inneklima og benyttelse av arealer får vi mye bedre underlag for areal- og driftsoptimering, forteller Fredrik Sandqvist, Head of Innovation & Service Development i Coor.

Human Centric Lightning

Å gjøre bygningen smartere handler i første omgang om å bytte ut gamle installasjoner med nye, smartere varianter. Ett eksempel på dette er en ny type belysningssystem, såkalt ”Human Centric Lightning”, som kan minske energiforbruket drastisk samtidig som det forbedrer arbeidsmiljøet for de personene som oppholder seg i bygningen. Og når energiregningen blir mindre, frigjøres det penger til bedriftene som kan brukes til flere smarte tiltak, f.eks. å installere bedre og mer energigjerrige ventilasjons- eller styresystemer.

Ifølge Fredrik Sandqvist skjer det mye i PropTech-bransjen akkurat nå. Både byggeiere og leietakere har våknet opp og det finnes mange spennende selskaper som lokker til seg kapital og sterke investorer.

– Trendene i PropTech spenner over hele spekteret. Også det området som vi kaller ”Digital Employee Experience” er interessant – hvilke verktøy kan hjelpe våre ansatte slik at de jobber smartere? Det kan handle om visualiseringer som hjelper oss med å finne frem til rett plass.

Eller verktøy for augmented reality der vi digitalt kan gå omkring i en fysisk bygning ved hjelp av ulike enheter. Da kan man f.eks. se hvor varmt det er i et rom, få tilgang til vedlikeholdsinstruksjoner eller til og med få hjelp online av en ekspert som sitter et helt annet sted geografisk. Mulighetene er uendelige og det er viktig å prøve seg frem.

For Coor er dette en hjertesak. I tillegg til at selskapet er representert i juryen for PropTech Startup & Scale-up Europe Awards 2021 er Coor også hovedpartner i Nordic PropTech Award. Enda viktigere er Coors flerårige samarbeid med både oppstartsbedrifter og mer etablerte selskaper innen PropTech, forteller Fredrik Sandqvist.

– Vi tror på å jobbe nær disse nye innovative selskapene. Vi hjelper dem ved å sikre at deres løsninger er skalerbare ut fra et teknisk, kommersielt og operativt perspektiv. Ved å kombinere deres innovative tekniske løsninger med vår evne til å utvikle, selge og levere tjenester skaper vi smarte løsninger av stor verdi.

Dette er...

Human Centric Lighting

(personorientert belysning)

En helhetlig måte å se på hvordan lyset påvirker mennesket. Med kunstig lys gjenskapes den naturlige døgnrytmen som dagslyset gir oss.

Digital Employee Experience (DEX)

Handler om kvaliteten på de tekniske verktøyene som brukes i arbeidet – samt å sørge for at de fungerer bedre. Ved å utvikle de digitale verktøyene kan man øke både trivsel og produktivitet hos medarbeiderne.

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.