Søke
Språk / Nettstedet

Languages

Change site

HMS Partnerforum 2019: Gamification kan skape atferdsendring

Gode HMS-rutiner krever at ansatte opptrer føre var. Derfor stilte Coor spørsmålet “Hvordan kan vi få til adferdsendring i praksis?» da nær 70 samarbeidspartnere og kunder samlet seg til Partnerforum om HMS.

Kontakt oss i dag
Folk som deltar på seminar | Coor

-For å endre atferd må du se konsekvensen av å gjøre feil. Det er slik vi lærer, forteller Bjarne Johnson, partner i Attensi. Spillet og læringen må foregå i et realistisk miljø tett opp mot de ansattes hverdag, slik at de skal møte samme dilemma og ta samme beslutninger som de ville gjort i det virkelige liv, fortalte han engasjerte tilhørere.

Sammen med Coor har Attensi utviklet HMS-opplæring som benytter konkurranseelement, tidspress, belønning og 3D-miljø som element for læring. Dette kalles gamification, eller spillbasert læring. I utviklingen av HMS-treningen Coor My Learning har mange Coor-ansatte vært involvert i å legge inn scenarioer, detaljer og dilemma fra egen hverdag, og på den måten vært med på å forme egen læring.

Slik ser HMS-treningen Coor My Learning ut inni

Attensi slide eksempelbilder Coor My Learning.JPG

Partnerforum om HMS

Krever kontinuerlig innsats

Godt HMS-arbeid har ikke en start og en slutt. Coor har erfart at det er kontinuerlig innsats som skal være i ryggraden til våre medarbeidere og samarbeidspartnere. For å nå målet kan vi ikke og skal vi ikke gjennomføre arbeidet alene. På andre året har vi derfor samlet våre leverandører og kunder til FM-bransjens eneste Partnerforum om HMS. Målet er å overføre kunnskap og lære av hverandre.  

Coor er avhengig av våre samarbeidspartnere for å lykkes, og de er avhengige av oss. Spillutvikler Attensi, analysemiljøet Safetec og offshore-giganten Aker Solutions var invitert til å holde innlegg om tiltak for å utvikle HMS-arbeid. Lunsj av plantebaserte produkter ble servert av Engrosfrukt, som holdt et kort innlegg om bærekraftig fotavtrykk i matveien. Etter lunsj gikk deltakerne praktisk til verks i arbeidsgrupper for å få inspirasjon, tiltak og for å finne svar på spørsmålet om hvordan får vi til atferdsendring i praksis.

Kunnskapsdeling er avgjørende

Aker Solutions bød på et åpenhjertig innblikk i hvordan selskapet snudde en negativ utvikling fram til 2013, da deler av selskapet opplevde en dramatisk økning i alvorlige nestenulykker.

-Vi skjønte at vi måtte endre oss dersom vi skulle forhindre at liv gikk tapt, forteller Magnus Skjelde, seniorrådgiver HSSE i Aker Solutions. HMS-arbeidet i Aker Solutions hadde før båret preg av sporadiske kampanjer som svar på konkrete skader, som fall- eller kuttskader, ofte med kortvarig effekt. Nå skulle fokus endres til «team commitment» - en lagforpliktelse. Leder må i dag ut og prate med sine ansatte, over alle nivå og i alle avdelinger hos Aker Solutions.

Skjelde vektlegger den unge lærlingen på 18 år, som møter Aker Solutions offshore for første gang. Hvem er hans rollemodeller? Lærlingen finner sine rollemodeller blant sine kolleger, i en jobb han gjør for første gang. Du kan være kollega til en som har deg som sin rollemodell – og som ser til deg når hun skal avgjøre risikobildet hun står i, understreket Skjelde.

 

Viktig for den enkelte og for bransjen

Coor har de seneste årene iverksatt en rekke tiltak for å realisere visjonen om at ingen skal skade seg på jobb.

- I Coor mener vi at solid og systematisk gjennomgående med HMS er noe av det viktigste vi og bransjen kan gjøre for våre ansatte, slik at de opplever en sikker og trygg arbeidsplass. Atferdsendring, med færre skader som mål, forutsetter at vi inkluderer alle «kulturer», både kunder, leverandører og vår egen HMS-kultur, sier Nikolai Utheim, administrerende direktør i Coor.

- Tema for dagen, sammen med gjesteinnleggene, beviser at det ikke er noe fasit i å komme til mål, men at det er ulike verktøy, ulike måter å jobbe på, og kombinasjonen av mye av det vi har hørt i dag er nøkkelen til å lykkes med å bygge en sterk HMS-kultur, avslutter Utheim.

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.