Søke

Allianse lager veikart for bærekraftig mat

Husker du Matfloken? To løsningsforslag har nå spiret fra innovasjonsarbeidet om en av våre hverdagslige bærekraftsutfordringer. Hva skal vi spise i morgen?

kontakt oss i dag
Kurv med ferske gulrøtter og løk | Vi står for bærekraftig mat | Coor

Matfloken

Bærekraftig mat

154 milliarder kroner i helsekostnader kan spares dersom vi alle spiser i tråd med kostholdsrådene. Men nesten 70 % synes det er vanskelig å velge et bærekraftig mat-alternativ. Rundt 1,1 millioner lunsjer spises i kantiner i Norge hver dag i normale tider. Samlet utgjør de en sterk arena for introduksjon og testing av mer bærekraftige matprodukt.

“Matfloken” var det beskrivende navnet på en ny serie innovasjons-samlinger høsten 2019, der aktører fra hele verdikjeden av matproduksjon og -konsum ble invitert med. Coor stilte som eneste kantine-representant.

 

En hånd legger en appelsin ned i et nett med flere appelsiner | Vi jobber for mer bærekraftig mat | Coor
Ulike grønne og gule frukter og grønnsaker arrangert i et fint mønster | Vi strekker oss mot bærekraftig mat | Coor

“Matfloken - Hva spiser vi i morgen” er en av flere “floker” som må løses for å få til en mer bærekraftig framtid. Innovasjonsmiljøet Æra inviterer til en serie workshops der problemstillingen kartlegges, myter identifiseres og utfordringer blir forsøkt løst. I arbeidsmøtene benyttes det forretningsutvikling, designtenking og strategisk innovasjonsmetode for å finne nye løsninger for fremtiden. Andre floker er Mobilitetsfloken, Byggfloken, Demografifloken, m.m.

Initiativtakere: ÆraOrkla Foods NorgeTine og Nofima.

Deltakere: Nortura, NHO Mat og Drikke, Hoff, Norges Landbrukssamvirke, Millum, Folkelig, Oslo Kommune, UiO Mat og drikke, Landbruksdirektoratet, Miljødirektoratet og Coor.

En av flere innsikter Matfloken har lagt til grunn for videre utforsking er beskrevet slik: “For å møte globale og nasjonale mål på klimagassutslipp, naturmangfold og personlig helse må vi spise mer plantebasert og mer bærekraftig. Det er behov for å legge til rette for bedre matvaner og matproduksjon nasjonalt. Hvordan kan vi skape nye matvaner som øker inntak av plantebasert og mer bærekraftig kost, samtidig som vi sikrer verdiskaping i norsk matproduksjon og et levende landbruk?”

Hvor finner vi motivasjon for endring?

Hvordan spille på lag med forbruker for å få til et mer bærekraftig matkonsum? I første prosjektfase identifiserte deltakerne tre flaskehalser: treffsikkerhet i produktutvikling, gamle vaner og manglende kunnskap og bærekraftkompetanse.

Forprosjektet av Matfloken identifiserte en rekke årsakssammenhenger til forvirringen rundt hva som egentlig er et helsefremmende og bærekraftig måltid, ved blant annet å se på hva som ligger bak påstander og statistikk:

  • 86 % av den voksne befolkningen har et mindre inntak av frukt og grønt enn anbefalt
  • Er bærekraftig mat bare for de rike og vellykkede innenfor ring 3?
  • Hvordan nå de som ikke interesserer seg for mat?
  • Høy tillit til at “myndighetene vet best” hva vi burde spise
  • Forvirring fra et forbrukerståsted om hva som er sunne og bra valg

"Vi har så stor spredning i aktører fra ulike bransjer, som kommer med helt ulike innfallsvinkler inn i prosessen. Det gjør at vi kan snakke om løsninger som ligger langt utenfor hvert enkelt selskap egentlig kan påvirke."

 

Nøkkelinnsikter fra hele verdikjeden ble utviklet til konseptskisser. Konseptskissene ble presentert på en egen direktørsamling, der alle virksomhetene sin øverste ledelse var invitert. Over 100 “innsiktskort” ble i løpet av prosjektperioden til 16 konsept og 9 utvalgte prosjekt for veien videre.

Coor går videre som prosjektansvarlig i en av dem, i forskningsprosjektet Food (R)evolution.

 

 

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.