Rengjøringsroboter – selvgående maskiner som for eksempel tar seg av gulvvasken på større arealer og i korridorer – er en av de trendene i bransjen som vokser raskest.
– Robotene bygger på tradisjonelle rengjøringsmaskiner som har vært utprøvd i mange år, men er utstyrt med ny teknologi som gjør at de kan lære seg å utføre arbeidet på egen hånd. I fremtiden tror jeg flere mindre maskiner kommer til å hjelpe hverandre med oppgavene. For eksempel kan robotstøvsugere samarbeide om å dekke et større areal. Det vil spare tid, og om en av robotene skulle gå i stykker, kan de andre ta over og gjøre ferdig arbeidet.
Sensorteknologi som måler og kontrollerer diverse faktorer, blir stadig vanligere og vil påvirke også renholdsbransjen.
– Data fra sensorer kan for eksempel varsle når det er på tide å tømme avfallsbeholderne, og si fra når det må fylles på toalettpapir.
Bioteknologi er et av de nyeste utviklingsområdene i renholdsbransjen og går ut på å gjøre rent ved hjelp av bakterier.
– Det finnes bakterier som bryter ned fett og derfor er velegnet på restaurantkjøkken. Andre bakterier spiser ammoniakk og fjerner dårlig lukt på baderommet.
Nye løsninger innen miljøvennlig renhold
Miljøvennlige alternativer blir stadig viktigere for både renholdsleverandørene og kundene.
– Det går for eksempel an å behandle vannet ved å fjerne salt eller overflatespenning, noe som gjør at vannet vasker mer effektivt og ikke krever så mye rengjøringsmiddel, som gir et mer miljøvennlig renhold.
Coor arbeider planmessig med å prøve ut nye teknologiske løsninger og innovasjoner, og metodene som beskrives her, er nå i bruk i en rekke renholdskontrakter rundt om i Norden. Vi ser en økt etterspørsel etter bærekraftsinitativ.
– Der kunder for få år siden primært virket opptatt av å bruke bærekraft som marketing opplever vi i dag at de er genuint opptatt av hvordan våre tjenester påvirker samfunnet og miljøet vårt. Vi ser en dreining i form av behovsprøvd og mer miljøvennlig renhold. Vi har lenge sett at kunder har etterspurt funksjonsrenhold, men da gjerne gjennom INSTA 800. Nå er vi der at kunder er interessert i å ta det videre, og optimalisere hvordan vi bruker tiden til renholderne, sier Lars-Petter Instebø fra Coor Center of Excellence Cleaning Norge.