"Bedrifter som ikke legger vekt på bærekraft kommer til å forsvinne"

Fra riktig frukt i fruktkurven til sensorer som optimerer energiforbruket. Hvordan skaper man en grønnere arbeidsplass? Maria Ekman, Head of Sustainability i Coor, gir sine beste tips.

Et bilde av Maria Ekmann: "Intervju med Maria Ekmann" | Coor

Hvordan jobber coor med bærekraft?

Klimaspørsmålet er vår tids største utfordring og et veldig aktuelt tema.

For Coor er bærekraft en hjertesak – og vi jobber aktivt for å redusere vår egen, våre leverandørers og våre kunders miljøpåvirkning. I arbeidet med å hjelpe kundene våre med å bli mer miljøvennlige dreier mye seg om å utnytte ressursene på best mulig måte, noe som innebærer at Coor utvikler spesialtilpassede løsninger og tjenester som evalueres kontinuerlig.

– Vi har et kjempestort potensial til å hjelpe kundene med å identifisere store og små forbedringer som kan gjøres. Det kan være alt fra enklere løsninger som det å velge miljøvennlig kopipapir eller riktig frukt i fruktkurven til mer kompliserte saker som vannsparing i sanitærområder eller tiltak for energisparing. Det er mye som må gjøres på klimasiden, og der er vi en aktør som virkelig kan gjøre en forskjell, sier Maria Ekman, Head of Sustainability i Coor Group.

Et bilde av en bærekraftig bygning: "Bærekraftig bygning" | Coor
Et bilde av en bærekraftig skog: "Bærekraftig skog" | Coor

I dag er bedrifter mer kunnskapsrike og bevisste på sin klimapåvirkning – og de aller fleste jobber for å redusere denne. De som ikke gjør det, kan snart være historie, tror Maria.

– Bedrifter som ikke legger vekt på bærekraft eller gjør investeringer for å bli en grønnere virksomhet kommer etter hver til å forsvinne – og jeg tror det gjelder uavhengig av om man er en B2B- eller en B2C-virksomhet. I dag dreier det seg om miljømessig ansvar, snarere enn miljømessig bærekraft. Vi lever i en global verden, så det er ikke tilstrekkelig å bare rydde opp i egen bakgård, man må ha kontroll på hele leverandørkjeden, sier hun.

Et solid bærekraftsarbeid er selvsagt aller viktigst for å minske trykket på miljøet og for å respektere planetens ressurser. Men i takt med at flere arbeidstakere og kommende generasjoner nå vurderer miljøspørsmål på en helt annen måte enn for bare et par år siden, er et tydelig bærekraftsarbeid også viktig med tanke på attraktivitet og employer branding.

– Nå er det viktig med bærekraft i alle ledd, også kommunikativt, og vi hjelper også kundene våre med å bygge storyen rundt arbeidet deres, slik at de i sin tur kan fortelle kundene sine eller arbeidssøkende hva de faktisk gjør for miljøet, sier Maria.

Marias tips – slik kan bedrifter bli mer bærekraftige:

1. Se over energiforbruket

I Sverige står bygninger for 40 prosent av det totale energibehovet, slik at det å jobbe med energibesparelser, både store og små, er en av de viktigste tingene man kan gjøre som bedrift – og her er det ofte et stort forbedringspotensial. Overflødig energiforbruk er en stor klimasynder og vi i Coor har mange innovative løsninger for å hjelpe bedrifter med å gå gjennom dette: alt fra SmartDrone, droner som bidrar til å spore energilekkasje, til sensorer som samler inn data om hvordan kontorets ressurser kan brukes på en smartest mulig måte.

2. Velg grønnere tjenester

I Coor tilbyr vi Green Services, som er en tjeneste der vi hjelper til med å evaluere miljøytelsen til de tjenestene som vi leverer til kundene. Det kan dreie seg om alt fra klimapositivt kopipapir til nye miljøvennlige filtre i ventilasjonssystemet.

3. Dropp kjemikaliene

Bruk av kjemikalier til rengjøring er ikke bra for miljøet. Coor tilbyr i stor grad helt kjemikaliefritt renhold – noe som bidrar til at arbeidssikkerheten øker takket være redusert bruk av løsemidler, det skjer positive effekter innenfor allergi og miljø fordi det benyttes parfymefrie rengjøringsprodukter samt at arbeidsmiljøet for renholdspersonalet forbedres. En vinn-vinn-situasjon med andre ord.

4. Sats på miljøvennlige resturanter

Når det gjelder mat og restauranttjenester, er det et stort potensial for å forbedre både det helsemessige og klimamessige. Hvilken type mat ligger på tallerkenen og hvor bra er den for oss? I Coor bestreber vi oss på å skape så bærekraftige restauranter som mulig, og samtidig øke helse og velvære. Vårt mål er å servere mer CO2-gjerrig mat, med fokus på mer bærekraftige proteiner, noe som på lengre sikt også har helsefremmende effekter med for eksempel redusert pleiebehov som direkte følge.

5. Avfall

Håndtering av avfall utgjør en viktig del av bedriftens arbeid for et godt miljø og en bærekraftig utvikling. I Coor hjelper vi til med en smartere avfallshåndtering og tilbyr for eksempel en kompostmaskin som omdanner matrester til jord på 24 timer.

Maria Ekman

Head of Sustainability

Maria Ekman har jobbet i Coor siden 2011 og er Head of Sustainability i Coor Group.

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.