Språk / Nettstedet

Languages

Change site

”Bedrifter som ikke verdsetter bærekraft kommer til å forsvinne”

Fra riktig frukt i fruktkurven til sensorer som optimerer energiforbruket. Hvordan skaper man en grønnere arbeidsplass? Maria Ekman, Head of Sustainability i Coor, gir sine beste tips.

Navn: Maria Ekman

Rolle: Head of Sustainability Coor Group

Arbeidet i Coor siden: 2011

Klimaspørsmålet er vårt tids største utfordring og et stadig aktuelt spørsmål. For Coor er bærekraft en hjertesak – og vi jobber aktivt for å redusere både vår egen og kundenes miljøpåvirkning. I arbeidet med å hjelpe kundene våre med å bli mer miljøvennlige dreier mye seg om å optimere ressursutnyttelsen, noe som innebærer at Coor utvikler spesialtilpassede løsninger og tjenester som evalueres kontinuerlig.

– Vi har et kjempestort potensial til å hjelpe kundene med å identifisere store og små forbedringer som kan gjøres. Det kan være alt fra enklere løsninger som det å velge miljøvennlig kopipapir eller riktig frukt i fruktkurven til mer kompliserte saker som vannsparing i sanitærområder eller energisparingsaktiviteter. Det er mye som må gjøres på klimasiden, og der er vi en aktør som virkelig kan gjøre en forskjell, sier Maria Ekman, Head of Sustainability i Coor Group.

I dag er bedrifter mer kunnskapsrike og bevisste på sin klimapåvirkning – og de aller fleste jobber for å redusere denne. De som ikke gjør det, kan snart være historie, tror Maria.

– Bedrifter som ikke verdsetter bærekraft eller gjør investeringer for å bli en grønnere virksomhet kommer etter hver til å forsvinne – og jeg tror det gjelder uavhengig av om man er en b2b- eller en b2c-virksomhet. I dag dreier det seg om miljømessig ansvar, snarere enn miljømessig bærekraft. Vi lever i en global verden, så det er ikke tilstrekkelig å bare rydde opp i egen bakgård, man må ha kontroll på hele leverandørkjeden, sier hun.

Et solid bærekraftarbeid er selvsagt aller viktigst for å minske trykket på miljøet og for å respektere planetens ressurser. Men i takt med at flere arbeidstakere, og kommende generasjoner, nå vurderer miljøspørsmål på en helt annen måte enn for bare et par år siden, er et tydelig bærekraftarbeid også viktig med tanke på attraktivitet og employer branding.

– Nå er det viktig med bærekraft i alle ledd, også kommunikativt, og vi hjelper også kundene våre med å bygge storyen rundt arbeidet deres, slik at de i sin tur kan fortelle kundene sine eller arbeidssøkende hva de faktisk gjør for miljøet, sier Maria.

Marias tips – slik kan bedrifter bli mer bærekraftige

• 1) Se over energiforbruket
    Bygg i Sverige står for 40 prosent av det totale energibehovet, slik at det å jobbe med energibesparelser, både store og små, er en av de viktigste tingene man kan gjøre som bedrift – og her er det ofte et stort forbedringspotensial. Overflødig energiforbruk er en stor klimasynder og vi i Coor har flest innovative løsninger for å hjelpe bedrifter med å gå gjennom dette: alt fra SmartDrone, droner som bidrar til å spore energilekkasje, til sensorer som samler inn data om hvordan kontorets ressurser kan brukes på en smartest mulig måte.
  • 2) Velg grønne tjenester
    I Coor tilbyr vi Green Services, som er en tjeneste der vi hjelper til med å evaluere miljøytelsen til de tjenestene som vi leverer til kundene. Det kan dreie seg om alt fra klimapositivt kopipapir til nye miljøvennlige filtre i ventilasjonssystemet.
  • 3) Dropp kjemikaliene
    Bruk av kjemikalier til rengjøring er ikke bra for miljøet. Coor tilbyr i stor grad helt kjemikaliefritt renhold – noe som bidrar til at arbeidssikkerheten øker takket være redusert bruk av løsemidler, det skjer positive effekter innenfor allergi og miljø siden det benyttes parfymefrie rengjøringsprodukter samt at arbeidsmiljøet for renholdspersonalet forbedres. En vinn-vinn-situasjon med andre ord.
  • 4) Sats på miljøvennlige restauranter
    Når det gjelder mat og restauranttjenester, er det et stort potensial for å forbedre både det helsemessige og klimamessige. Hvilken type mat ligger på tallerkenen og hvor bra er den for oss? I Coor bestreber vi oss på å skape så bærekraftige restauranter som mulig, og samtidig øke det helsemessige velværet. Vårt mål er å servere mer CO2-gjerrig mat, med fokus på mer bærekraftige proteiner, noe som på lengre sikt har helsefremmende effekter som i sin tur minsker trykket på pleiebehov og annet som gir opphav til utslipp.
  • 5) Avfall
    Håndtering av avfall utgjør en viktig del av bedriftens arbeid for et godt miljø og en bærekraftig utvikling. I Coor hjelper vi til med en smartere avfallshåndtering og tilbyr for eksempel en kompostmaskin som omdanner matrester til jord på 24 timer.

Svensk web: https://www.coor.se/var-kunskapsbank/foretag-som-inte-varderar-klimatet-kommer-att-forsvinna/