ETT ÅR I EN PANDEMI: LA OSS SNAKKE OM MENTAL ARBEIDSHELSE

I sporene av pandemien og den livsviktige sosiale distanseringen ser vi effekter på den psykiske helsen. Her deler vi innsikt, tips og råd om hvordan vi best kan takle noen av de utfordringene som følger med hjemmearbeidet.

Det er vanskelig å begripe at det har gått nesten et helt år med den pågående pandemien. Våre levevaner er monumentalt forandret og for mange har også arbeidsforholdene blitt veldig annerledes.

Vi vet godt hvordan vi skal ta vare på den fysiske helsen, men det er derimot ikke like godt kjent hvordan vi best kan sørge for psykisk velvære. Særlig i disse tider når hverdagen ikke lenger er som den var. Hvordan har vi det egentlig i denne tiden med sosial distansering og hjemmearbeid? Merker du noe til effektene?

I våre nye hjemmeliv har vi alle ulike forutsetninger for gjeninnhenting, sosial stimulans eller yrkesrelatert bekreftelse. I en familie med mange personer kan det være vanskelig å hente seg inn igjen, mens den sosiale biten kan være vanskeligere hvis man bor alene.

Å arbeide hjemmefra under en allerede pågående sosial distansering, påvirker av forklarlige grunner vår mentale helse – spesielt over tid.

Vår nye hverdag kan være utfordrende, men det trenger ikke å bety at vi skal føle oss dårligere. Det finnes ting du kan gjøre for å føle deg bedre og verktøy du kan bruke for å håndtere vanskelighetene. La oss snakke om hverdagsrutiner!

Sett tydelige grenser mellom arbeidstid og fritid
Fordeler du arbeidstimene over hele døgnet i stedet for å jobbe 8 timer konsekvent? Merker du at du ikke lenger har den der ”etter-jobben-følelsen”? Det kreves ingen forskere i arbeidsplasspsykologi for å forklare hvorfor, eller for å peke på fordelene med å skille mellom jobb og fritid. Fra et psykologisk perspektiv er det viktig å skille mellom det området du assosierer med jobb og det området du assosierer med fritid. Lag deg f.eks. et arbeidshjørne som er satt av til jobben, og som du ved dagens slutt kan pakke sammen og ta bort eller lukke døren til. Videre kan det hjelpe å fastsette en tid da du skal avslutte arbeidet for dagen. Slå da av datamaskinen og sett den bort som en tydelig markering.

Hold hardt på morgenrutinene
Sover du en ekstra halvtime i stedet for å gjøre deg klar til arbeidsdagen? Kjenner du deg igjen i ”Jeg har jo uansett ingen møter i dag”? Igjen, det som føltes befriende innledningsvis, eller i øyeblikket, kan nå ha blitt en ond spiral. Uten hverdagsrutiner (som i øyeblikket kan føles slitsomme eller unødvendige) kommer ikke følelsen av belønning når det er greit å legge dem bort med god samvittighet, f.eks. i helgen.

Avtal uformelle møter og benytt andre verktøy
Spontane treff med kolleger hender ikke når vi arbeider hjemmefra, og derfor må vi være proaktive. Avtal f.eks. å ta en kaffe en kort stund på dagen med teamet ditt eller en kollega du liker. Ved å holde kontakten med andre på jobben kan du redusere stresset og ensomhetsfølelsen i det daglige arbeidet. Et annet tips er å prøve holde i gang den hverdagslige konversasjonen med kollegene via chatfunksjonen. Der kan dere dele spontane tanker, refleksjoner eller hendelser – det kan være alt fra en jobbrelaterte ting til et bilde av barna i Luciautstyr.

Ta kontroll over situasjonen
Å arbeide med tydelige målsettinger, frister og gjøremålslister kan øke motivasjonen og hjelpe deg med å prioritere blant oppgavene. Vet du ikke hvor du skal begynne? Ta en prat med din nærmeste overordnede og be han eller hun om å hjelpe deg med å definere verdien av ulike oppgaver. Hvis du i stedet kjemper med å fokusere på arbeidet når du ser oppvasken i øyekroken eller meldingene plinger inn på mobilen, anbefaler vi at du prøver å arbeide i intervaller, f.eks. ifølge Pomodoro-metoden.

Pauser, gjeninnhenting og refleksjon
Når vi sitter hjemme, går dagen lett i ett. Derfor er det enda viktigere at vi legger inn regelmessige pauser for å få mulighet til gjeninnhenting. Pass på å ta en spasertur i dagslys eller som en måte å avslutte arbeidsdagen på. Å reflektere over dagen har vist seg å være enda et verktøy for å føle seg bedre. Ved å reflektere over hva du gjort i løpet av dagen, hva som har vært bra samt hva du bør fokusere på neste dag, kan du redusere stress og prestasjonsangst.

Føler du deg dårlig?
I akutte situasjoner skal du alltid ringe 113. Føler du deg dårlig, deprimert eller opplever lignende psykiske symptomer, kan du ta kontakt med lege- eller helsetjenesten. Det er hjelp å få.