Hvordan får vi medarbeiderne tilbake til kontoret?
Etter en tid hvor mange både er blitt vant til og liker hjemmekontor, har de fleste kontorer åpnet igjen. Dette stiller arbeidsgiveren overfor en utfordring: hvordan lykkes vi med å få de ansatte tilbake til kontoret? Her er Coors rådgivere sine beste tips til deg som allerede har et velfungerende kontor.
Kontakt oss
HVORFOR KONTOR?
Hvorfor trenger vi egentlig kontorer når det har gått så greit å jobbe hjemmefra i to år?
For å motivere ansatte til å komme tilbake til kontoret er det viktig å kommunisere HVORFOR. For noen virksomheter er det viktig å bygge kultur eller å øke samarbeidet mellom ansatte, mens det for andre kan være av rene konfidensialitet- og sikkerhetshensyn.
HVEM BRUKER KONTORET?
Når vi blir enige om hvorfor vi skal ha kontor, er det viktig å identifisere hvem som skal bruke kontoret. Vi må så finne ut hva som er viktig for dem og hvilke aktiviteter de utfører på kontoret. Noen aktiviteter kan være mer effektive å utføre andre steder, og vi trenger derfor ikke tilpasse kontoret spesifikt til disse aktivitetene.
Skal kontoret ha fokus på samarbeid og samvær eller være mer tilrettelagt for fokusarbeid? Eller kanskje begge deler? For å vite hvilke funksjoner som er viktige for den ansatte, er det viktig å gjøre hjemmeleksen sin og analysere hva de trenger.
Når behovene er undersøkt og vi har et klart «hvorfor», er det viktig at ledelsen kommuniserer dette og stiller seg bak budskapet – hele veien.
5 tips for å skape et attraktivt kontor
"IKKE FIKS DET SOM IKKE ER ØDELAGT!"
Viser analysen din at kontoret ditt allerede er godt i gang med å tilby de riktige rammene for en effektiv arbeidsdag? Vær i så fall ikke redd for å holde deg til det som fungerer. Det er mange justeringer du uansett kan gjøre for at det skal føles som en ny start på kontoret, uten at du trenger å endre på grunnkonseptet.
"LETT DE ANSATTES HVERDAG!"
For mange har hjemmearbeid gjort livspuslespillet enormt enklere. For at kontoret skal være like attraktivt som å jobbe hjemmefra, kan det derfor ikke oppfattes som et hinder for en effektiv hverdag. Ved å tilby de riktige tjenestene til dine ansatte kan kontoret i stedet være stedet som legger til rette for deres hverdag. For eksempel kan dagligvareposer være klare til å hentes etter endt arbeidsdag eller klesvask som du leverer inn om morgenen er ren og nystrøket når du skal hjem igjen. For de som har hund kan en hundevennlig plass på kontoret utgjøre hele forskjellen.
"SKAP ET PULSERENDE KONTOR!"
Det mange savner på hjemmekontoret er «pulsen» som kontoret tilbyr. Benytt deg av dette ønsket og arranger arrangementer og aktiviteter hvor mange ansatte samles og samhandler. Aktivitetene kan med fordel være i tråd med din kjernevirksomhet eller på annen måte appellere til selskapets interesser. For våre ansatte i Coor ville vi f.eks arrangert smaksprøving av de ulike kaffetypene vi tilbyr våre kunder, mens i en organisasjon med mange IT-utviklere er kanskje en «hackaton» mer attraktivt.
"TILPASSE OG FORENKLE TEKNOLOGIEN"
I en hybridverden har våre behov og forventninger endret seg; Vi jobber fra forskjellige steder og møtene våre blir stadig mer digitale. Kontoret må også støtte opp om disse nye måtene å jobbe på. Det er bra å gjennomgå, oppdatere og tilpasse møteplasser og rom for å kunne tilby de rette forutsetningene for digitale og hybride møter. Coors forskning tyder på at møteteknologi er en kritisk faktor som avgjør om ansatte velger å gå på kontoret eller ikke – de føler de har bedre kontroll på teknologien fra hjemmekontoret.
"TØR Å TESTE UT FREMTIDENS BEHOV"
Det er veldig mange tanker, teorier og hypoteser om hvordan fremtidens arbeidsplasser vil se ut og fungere. En god måte å finne din fremtidige strategi er å tørre å prøve nye ting! Gjør tester i liten skala og involver ansatte i å vurdere hva som fungerer, og hvis det ikke fungerer så er dere en erfaring rikere!
Coor Advisory – for et inspirerende, smart og bærekraftig arbeidsliv!
Vi gjør din arbeidsplass til et attraktivt sted for ansatte, kunder og samarbeidspartnere. Coor Advisory tilbyr strategiske råd om fremtidens arbeidsplasser og arbeidsliv og hjelper deg med å skape kunde- og medarbeidersentrerte arbeidsplassopplevelser.