”Det handler om å skape langsiktige relasjoner”

Ved å se det store i det lille, holde løfter og ta utgangspunkt i myke verdier skaper medarbeiderne i Middlepoint et servicetilbud i verdensklasse. Grunnleggeren av bedriften, Cissi Meltzer, gir sine beste tips for å heve servicen til neste nivå.

Med en bakgrunn fra flere ulike serviceyrker, alt fra barnehage til konferanseanlegg, bestemte Cissi Meltzer seg for å starte Middlepoint i 2010.  

– Jeg er en typisk entreprenør med mye energi. Jeg er veldig relasjonsstyrt og har en høy grad av kreativitet. Så da jeg først hadde begynt å tenke på å starte noe for meg selv, var det ikke mulig å stoppe det, forteller hun.  

Og det var bra, for det som begynte som et frø, har vokst til en vellykket servicebedrift med over 150 ansatte. Med oppdrag i næringslivet, eiendomsbransjen og på handelsplasser har Middlepoint siden starten flere ganger vunnet utmerkelsen DI-gasell (pris som deles ut av den svenske næringslivsavisen Dagens Industri til landets raskest voksende bedrift). 

Så hva er nøkkelen? Cissi Meltzer forteller at fremgangen hviler på myke verdier, der mennesket alltid står i fokus – så vel hver enkelt kunde som hver enkelt medarbeider.  

– Vi tar alltid utgangspunkt i hver enkelt person, i stort og smått. Det handler om å skape langsiktige og ærlige relasjoner, sier hun. 

Relasjonen til en ny medarbeider begynner alltid med et første personlig møte med Cissi Meltzer og adm.dir. Pontus Esbo.  

– Pontus forteller om bedriften og beskriver mål og visjoner, og deretter snakker jeg om vår servicekultur, går dypere inn på våre verdier og gir håndfaste tips. Det kan handle om hvordan vi opptrer hvis noe blir feil og hva det innebærer å være proaktiv.   

Å være proaktiv er noe som Cissi Meltzer hele tiden kommer tilbake til. 

– Det meste vi gjør kan man lære seg, men det viktige er hvordan vi forholder oss til våre arbeidsoppgaver. Hvis vi f.eks. serverer take away-lunsj, dekker vi på fint med tallerkener og skåler. Vi gjør det lille ekstra, sier hun.  

For å lykkes med dette er det viktig at hver enkelt medarbeider føler seg trygg i sin rolle og våger å ta ansvar, forteller Cissi Meltzer.  

– Det handler om å skape en trygghet til å våge å ta egne beslutninger. Hvis jeg f.eks. ser at en blomsterbukett er vissen, skal jeg våge å kaste den og kjøpe en ny. Eller hvis jeg ser at en stol står på feil plass, da skal jeg våge flytte den til rett sted. Det er de små tingene som gjør forskjell, sier hun.   

En annen ting som Cissi Meltzer poengterer, er hvor viktig det er å holde det man lover overfor kundene.  

– Men man må også være forsiktig med hva man lover. Vi lover ikke at vi skal gjøre alt perfekt, derimot lover vi at vi alltid tar vårt ansvar på alvor og retter opp det som blir feil. 

Til slutt understreker Cissi Meltzer verdien av å gi sine medarbeidere forutsetninger for å kunne gi det lille ekstra hver dag og synes at det er kjekt å gå på jobb. Som et ledd i den ambisjonen holdes det løpende coaching digitalt, og dessuten får medarbeiderne coaching ute hos kundene hver tredje uke.  

– Vi som sitter på kontoret, betrakter oss selv som en servicetjeneste for våre medarbeidere. Vi pleier å si at vi ikke tilbyr trivelige jobber, derimot tilbyr vi muligheten til trivelige jobber.