Oppdrag brygge, inspirere og miljøforbedre

En kopp avfall to go, takk! Hos Coor tenker barista Terese Wergeland på videre liv også for kaffegrutavfallet.

En kopp kaffe med kløverdesign  | Coor

I Glassgården kaffebar hos Equinor på Sandsli i Bergen gjøres det alvor av de små stegene mot en grønnere hverdag – hver dag. Som et tiltak mot bruk av engangskopper har barista Terese Wergeland kjøpt inn noen helt spesielle kaffekopper. De er lagd av avfall – nemlig kaffegrut. Restavfallet fra de brukte kaffebønnene kan formes, presses og kles med en organisk hinne, og dermed forvandles til kopper og krus som tåler vask i oppvaskmaskinen. Det er den tyske produsenten Kaffeform som har utviklet herdingsprosessen som brukes på koppene. Herdingsprosessen gir en hinne basert på "biopolyme" - naturlige stoffer som stivelse, planteolje, harpiks og cellulose.

Kvinner som lager kaffe ved hjelp av maskin | Coor

Gjesten blir mer bevisst valgene sine

Terese forteller at de får utelukkende gode tilbakemeldinger på de grønne tiltakene i kaffebaren. I tillegg til kaffekopper av kaffegrut oppmuntrer de også gjestene til å bruke flergangs-kopper fra Joco eller frank green, som er sklisikre, resirkulerbare, ergonomiske i håndgrepet og 100 % lekktett.

-Vi har solgt ca. 210 kopper de siste 2 årene, av Joco, frank green eller grutkopper. I Glassgården er det vanligvis ca. 60 gjester hver dag som kommer med egne kopper i kaffebaren, og ca. 30 av disse bruker flergangskoppene vi selger i kaffebaren.

Hva er tilbakemeldingene fra kundene når de bruker grut-koppene? Har dere blitt møtt med skepsis?

-Grutkoppene blir godt mottatt. Gjestene blir veldig nysgjerrig på grutkoppen de får servert kaffen i og synes tiltaket er veldig bra og kult. Når gjestene får servert kaffen i grutkoppen blir de nysgjerrige og stiller spørsmål om koppen. De skaper fort en positiv samtale rundt miljø. Når vi forteller om dens miljøvennlige profil velger mange av kundene å kjøpe sin egen grutkopp. Koppene promoterer seg selv og gjestene får prøvd produktet før de kjøper.

Hvordan klarer grutkoppene seg i oppvaskmaskinen?

-Vi vasker grutkoppene i oppvaskmaskinen hver dag flere ganger for dagen og de holder seg meget godt. Frank green-koppene kan også vaskes i oppvaskmaskinen.

Kaffekopper i forskjellige størrelser | Coor

-Terese Wergeland, barista

400 liter kaffe på under tre timer, hver dag

De Equinor-ansatte på Sandsli inntar i gjennomsnitt 400 liter kaffe mellom kl.06:30 – 09:00 hver morgen. Det er et tall som potensielt kan gi store konsekvenser for avfallsmengden i en kaffebar. Men med en gjestemasse som etterspør miljøtiltak blir det lett for gjengen i kaffebaren å ta enda flere grønne grep for å redusere avfall, og særlig plastavfall:

• Papirsugerør og serveringsbestikk i bjørk tilbys i kaffetilbehøret
  • Gjestene får tilbud om å ta bakervarene sine i en serviett istedenfor på en papptallerken eller i en papirpose
  • Vann tilbys i tappetårn med tilhørende pappkopper i stedet for plastkopper. Mange har egne vannflasker med seg som de fyller flaskene sine flere ganger i løpet av dagen
  • Hjemmelaget yoghurt blir servert i pappbeger istedenfor plast

Som resultat av sin grønne innsats ble Terese heldig vinner i kategorien Årets forbedring internt i Coor for 2018, med ros og oppmerksomhet fra høyeste hold. Terese, Denise og Christofer «Stoffen» i Glassgården kaffebar utgjør et sterkt team til etterfølgelse for andre Coor-serveringssteder som ønsker å bli enda sterkere i grønnfargen.

-Det er veldig viktig for meg å være bevisst på miljøet og bærekraft. Jeg liker å holde meg oppdatert og tenke framover på små enkle tiltak for å bedre miljøet. De gode tilbakemeldingene fra våre gjester bidrar også til å øke vår motivasjon for å bli enda grønnere. Jeg har et fantastisk team med meg som jobber i kaffebaren og sammen drar vi lasset i riktig retning. Hverdagen handler om de små tingene og den gode servicen - og slik oppstår hverdagsmagi, forteller Terese.