Språk / Nettstedet

Languages

Change site

Oppdrag brygge, inspirere og miljøforbedre

En kopp avfall to go, takk! Hos Coor tenker barista Terese Wergeland på videre liv også for kaffegrutavfallet.

En kopp kaffe med kløverdesign  | Coor

I Glassgården kaffebar hos Equinor på Sandsli i Bergen gjøres det alvor av de små stegene mot en grønnere hverdag – hver dag. Som et tiltak mot bruk av engangskopper har barista Terese Wergeland kjøpt inn noen helt spesielle kaffekopper. De er lagd av avfall – nemlig kaffegrut. Restavfallet fra de brukte kaffebønnene kan formes, presses og kles med en organisk hinne, og dermed forvandles til kopper og krus som tåler vask i oppvaskmaskinen. Det er den tyske produsenten Kaffeform som har utviklet herdingsprosessen som brukes på koppene. Herdingsprosessen gir en hinne basert på "biopolyme" - naturlige stoffer som stivelse, planteolje, harpiks og cellulose.

Kvinner som lager kaffe ved hjelp av maskin | Coor

Gjesten blir mer bevisst valgene sine

Terese forteller at de får utelukkende gode tilbakemeldinger på de grønne tiltakene i kaffebaren. I tillegg til kaffekopper av kaffegrut oppmuntrer de også gjestene til å bruke flergangs-kopper fra Joco eller frank green, som er sklisikre, resirkulerbare, ergonomiske i håndgrepet og 100 % lekktett.

-Vi har solgt ca. 210 kopper de siste 2 årene, av Joco, frank green eller grutkopper. I Glassgården er det vanligvis ca. 60 gjester hver dag som kommer med egne kopper i kaffebaren, og ca. 30 av disse bruker flergangskoppene vi selger i kaffebaren.

Hva er tilbakemeldingene fra kundene når de bruker grut-koppene? Har dere blitt møtt med skepsis?

-Grutkoppene blir godt mottatt. Gjestene blir veldig nysgjerrig på grutkoppen de får servert kaffen i og synes tiltaket er veldig bra og kult. Når gjestene får servert kaffen i grutkoppen blir de nysgjerrige og stiller spørsmål om koppen. De skaper fort en positiv samtale rundt miljø. Når vi forteller om dens miljøvennlige profil velger mange av kundene å kjøpe sin egen grutkopp. Koppene promoterer seg selv og gjestene får prøvd produktet før de kjøper.

Hvordan klarer grutkoppene seg i oppvaskmaskinen?

-Vi vasker grutkoppene i oppvaskmaskinen hver dag flere ganger for dagen og de holder seg meget godt. Frank green-koppene kan også vaskes i oppvaskmaskinen.

Kaffekopper i forskjellige størrelser | Coor

-Terese Wergeland, barista

400 liter kaffe på under tre timer, hver dag

De Equinor-ansatte på Sandsli inntar i gjennomsnitt 400 liter kaffe mellom kl.06:30 – 09:00 hver morgen. Det er et tall som potensielt kan gi store konsekvenser for avfallsmengden i en kaffebar. Men med en gjestemasse som etterspør miljøtiltak blir det lett for gjengen i kaffebaren å ta enda flere grønne grep for å redusere avfall, og særlig plastavfall:

• Papirsugerør og serveringsbestikk i bjørk tilbys i kaffetilbehøret
  • Gjestene får tilbud om å ta bakervarene sine i en serviett istedenfor på en papptallerken eller i en papirpose
  • Vann tilbys i tappetårn med tilhørende pappkopper i stedet for plastkopper. Mange har egne vannflasker med seg som de fyller flaskene sine flere ganger i løpet av dagen
  • Hjemmelaget yoghurt blir servert i pappbeger istedenfor plast

Som resultat av sin grønne innsats ble Terese heldig vinner i kategorien Årets forbedring internt i Coor for 2018, med ros og oppmerksomhet fra høyeste hold. Terese, Denise og Christofer «Stoffen» i Glassgården kaffebar utgjør et sterkt team til etterfølgelse for andre Coor-serveringssteder som ønsker å bli enda sterkere i grønnfargen.

-Det er veldig viktig for meg å være bevisst på miljøet og bærekraft. Jeg liker å holde meg oppdatert og tenke framover på små enkle tiltak for å bedre miljøet. De gode tilbakemeldingene fra våre gjester bidrar også til å øke vår motivasjon for å bli enda grønnere. Jeg har et fantastisk team med meg som jobber i kaffebaren og sammen drar vi lasset i riktig retning. Hverdagen handler om de små tingene og den gode servicen - og slik oppstår hverdagsmagi, forteller Terese.