Kontortjenester
Kaffe - kontorets svarte midtpunkt
Ofte helt sentral, men også utskjelt. Vårt elsk og hat-forhold til kaffen på jobben kan ha en psykologisk forklaring.
Kontortjenester
Ofte helt sentral, men også utskjelt. Vårt elsk og hat-forhold til kaffen på jobben kan ha en psykologisk forklaring.
Befolkningen i Norden er blant dem som drikker aller mest kaffe på jobb i hele verden. Øverst på listen troner Finland, med 10 kg kaffebønner per person og år. Ikke rart at kaffekoppene hoper seg opp på skrivebordene våre i løpet av dagen …
Men til tross for vår avhengighet, er kaffemaskinen på jobb en stadig kilde til misnøye. Ifølge psykologen Oskar Henrikson handler det imidlertid ikke så mye om selve kaffen. Snarere om at vi benytter klaging når vi vil få bedre kontakt med våre kolleger og bli likt av dem. Kaffemaskinen er en populær møteplass i ulike kontorløsninger, og den blir et lett offer. Meningene er ofte sterke: Kaffen på jobb er for sterk, besk eller svak, maskinen er for treg eller for vanskelig å betjene.
Løsningen? Ja, kanskje finnes den på det lokale kaffebrenneriet Kaffa Roastery i Finland. Der mener man at vi burde brygge kaffen sammen, også på jobben.
– Vi i Finland drikker mest kaffe i verden, men ofte er det av ganske dårlig kvalitet. Det vil vi endre på, sier Svante Hampf som er grunnlegger av Kaffa Roastery. Med bedre kaffe kan kaffekroken på kontoret bli et sted hvor nye ideer skapes, og en naturlig samlingsplass som bidrar til spontane møter mellom mennesker.
På Kaffa Roastery stilles det høye krav til hvordan kaffen produseres og tas hånd om. Blant annet finnes det et såkalt “handshake-program” der selskapet regelmessig møter alle produsentene som brenneriet kjøper kaffe fra. Det garanterer at all kaffe er bærekraftig – på kaffeplantasjene tas det hensyn til både natur og arbeidere.
Og Kaffa Roastery er ikke alene – stadig flere lokale kaffebrennerier dukker opp på markedet i dag. Dagens kaffeelskere stiller høyere krav til etisk og ansvarlig produksjon, og åpenhet og gjennomsiktighet overfor forbrukerne er avgjørende for suksess.
1. Kjøp en kaffekvern og kvern bønnene for hver gang. Det finnes også kaffemaskiner som maler kaffen en kopp om gangen.
2. Rengjør kaffemaskinen jevnlig. I tillegg til bedre smak, vil også en ren maskin få lengre levetid.
3. Følelser påvirker også kaffeopplevelsen! Derfor er det viktig hvordan du innreder kaffekroken. Hvis du tilbyr en kaffebønne fra et spesielt område, hvorfor ikke sette opp et bilde og presentasjon fra området som produserer den?
Coor finnes på tusenvis av arbeidsplasser rundt om i Norden. Dette gjør oss til eksperter på dagens og morgendagens arbeidsliv. Vi støtter din virksomhet i å skape et smart, trygt og bærekraftig arbeidsliv. Ta kontakt med oss allerede i dag.
Ønsker du å søke jobb hos oss?
For å beskytte ditt personvern har vi ikke mulighet til å ta i mot søknader via dette skjemaet.