Coor tipser
Våre beste tips for hybridmøter
Lys, holdning og klær - det er mye å vurdere når du sitter foran webkameraet. Men betyr disse tingene virkelig noe? Coors arbeidsplassstrateger gir deg svarene.
Coor tipser
Lys, holdning og klær - det er mye å vurdere når du sitter foran webkameraet. Men betyr disse tingene virkelig noe? Coors arbeidsplassstrateger gir deg svarene.
Det er ikke rart at pandemiens prøvelser ga liv til nye former for møter. Det såkalte hybridmøtet føles nå som hverdagen for de fleste av oss som jobber på kontor, og det er også en mulighet for fysisk tilstedeværende deltakere til å møte sine kolleger digitalt.
Kanskje det å ha møter på distanse og dermed redusere smitte og redde liv var hvordan det hele startet, men bruken av hybridmøter er mange og brede. Nå som geografiske avstander faktisk er mikroskopiske – etter digitale standarder – ser mange hybridmøter som «den nye, moderne møteformen». Og studier viser at det er en form for møte som er her for å bli.
I Coor har vi arbeidsplasstrateger som er spesielt flinke til alt som har å gjøre med velfungerende kontorer, og de holder tritt med utviklingen og følger forskningen på feltet. De kan gi deg gode tips, råd og veiledning på din reise til morgendagens kontor.
Her er hva ekspertene sier:
Sjekk inn og ut
Det gir mulighet for alle til å omstille seg og øker deltakelsen i møtet.
➝ Tips for innsjekking: Hvordan har jeg det i dag, skala 1-5?
➝ Tips for utsjekking: Hva tar jeg med meg fra dagens møte?
Et formål og en agenda
Legg den gjerne til i møteinvitasjonen og hvis noe skal være forberedt til møtet, slik at alle vet hva som forventes under møtet.
Bygg relasjon i møtet først
Vent med å dele presentasjonen, la relasjonsbyggingen finne sted de første minuttene – la folk prate litt sammen om løst og fast.
Formuler og forankre spilleregler
På møter som holdes regelmessig, for eksempel ukentlige møter eller team-møter, la alle bli enige sammen om spilleregler, slik at alle føler tilhørighet og engasjement.
Alle skal ses på skjermen
Bruk bildet fra hver deltakers kamera, men bruk bare én lydkilde hvis flere personer sitter på samme rom.
Alle har sin egen datamaskin.
Oppmuntre alle deltakere som er med fysisk til å bruke hver sin datamaskin, slik at man kan samarbeide digitalt gjennom verktøy som f.eks Miro eller Kahoot.
Ta pauser ofte
Oppmuntre til bevegelse i pausene!
Å mute eller ikke mute?
Å velge "mute" trenger ikke å være standard hvis det er stille rundt deg. Men det er høflig – hvis dere er flere!
Hvis dere er to stykker som skal holde presentasjon sammen, sørg for at lyden kommer fra person 1, mens person 2 deler skjerm og omvendt - på denne måten er begges bilder synlige på skjermen hele tiden!
Lykke til!
Vi tar små detaljer på alvor når vi utvikler våre innovative og smarte løsninger. Målet er å forenkle både hverdagen og arbeidsdagen din - tjenester for et smartere arbeidsliv. Ta kontakt med oss i dag, så kan vi snakke om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å bli litt smartere.