Fremtidens arbeidsplass

KI forvandler nordisk eiendoms- og FM-bransje

Flere nordiske selskaper tar i bruk teknologi som kunstig intelligens (KI) og apper for å skape økt verdi for både arbeidsplassen og innen Facility Management (FM). Dette er funn fra årets "Join the Workplace Revolution"-rapport, der Coor gjennomførte en spørreundersøkelse blant 400 beslutningstakere innen eiendom og FM i Norden.

Smarte verktøy hjelper FM-team

Nye teknologier som kunstig intelligens, sensorer, droner og VR/AR blir stadig vanligere for Facility Management-team. Over halvparten av bedriftene planlegger å ta i bruk disse teknologiene de neste tre årene, ifølge vår undersøkelse. KI kan analysere store datamengder og forutsi fremtidige behov, slik at FM-team kan bruke mer tid på å ta viktige beslutninger og mindre tid på manuell dataanalyse.

«Flere bedrifter ser nå fordelene med å investere i ny teknologi for Facility Management. Ved å bruke et nettverk av ulike teknologier og verktøy kan bedriftene samle inn data og gi FM-teamet sitt muligheten til å jobbe mer effektivt. Dette kan inkludere å bruke data til å forutsi fremtidige behov og ta bedre beslutninger,» uttaler Jens Ebbe Rasmussen, Senior Vice President for Business Development & Sales, Coor.

Apper for arbeidsplassen tas i bruk av bedrifter

Flere nordiske bedrifter ønsker at ansatte skal jobbe mer fra kontoret igjen, sammenlignet med årene under pandemien. Dette betyr at det blir viktigere å fokusere på sikkerhet på arbeidsplassen. Mange bedrifter tar også i bruk nye teknologier som gjør det lettere for ansatte å samarbeide, for eksempel apper for arbeidsplassen og verktøy for møterom. Disse teknologiene ble testet ut grundig under pandemien, og er nå høyt prioritert av bedrifter for å forbedre ansattes arbeidshverdag.

«Teknologier som strømlinjeformer arbeidsplassopplevelsen, for eksempel arbeidsplassapper, kan fjerne hindringer, oppmuntre til samarbeid, gi datainnsikt og sikre ansattes sikkerhet,» sier AnnaCarin Grandin, CEO og president i Coor. «Nordiske selskaper må våge å investere i ny teknologi for å støtte dette.»

Økt fokus på sikkerhet

Innsikten fra undersøkelsen avslører også at sikkerhet og adgangskontroll topper listen over aktuelle prioriteringsområder for beslutningstakere innen eiendom og FM. Arbeidsgivere spiller en viktig rolle i å sikre at ansatte føler seg trygge mens de opplever en sømløs arbeidsplassopplevelse, uansett hvor arbeidsdagen foregår.

Du kan laste ned rapporten her.