Mann som smiler foran blader

Anbefaler abonnementstjeneste som løsning på usikker kontorfremtid

Store investeringer i interiør på kontoret kan erstattes av bærekraftige abonnementsløsninger, mener Coor-rådgiver.

Seniorrådgiver Ola Lind-Isaksen holdt nylig et webinar om Morgendagens arbeidsplass, der trender og muligheter på kontoret ble diskutert. Der lanserte han idéen om at bedriftene bør knytte seg til en abonnementstjeneste for levering av møbler, istedenfor å gå til innkjøp av møbelleveranser som baserer seg på behovet kunden har på et gitt tidspunkt.

– En rekke møbelleverandører har møbler som via en abonnementstjeneste kan leveres til kunder som er med i programmet. Dersom bedriftene ikke lenger har behov for møblene, sendes de tilbake til leverandøren som igjen kan leie ut møblene til en annen bedrift, sier Lind-Isaksen.

Coor Advisory tilbyr strategisk rådgivning med den hensikt å utforme attraktive, sunne og inspirerende arbeidsplasser og arbeidsliv. Møblering av kontoret på en bærekraftig måte er noe som opptar Coors kunder i stadig større grad i kjølvannet av pandemien.

– Enorme ressurser brennes

Møblering er en stor investering som gjerne varer i 10-15 år for mange bedrifter. Istedenfor å gjennomføre en slik investering, mener Lind-Isaksen en abonnementstjeneste vil være gunstig for mange bedrifter. Coor samarbeider med flere møbelleverandører som tilbyr slike tjenester.

– Dette er spesielt aktuelt i dagens kontorsituasjon, der kontorets fremtidige utforming er høyst usikker. Det er vanskelig å vite hvor mange som vil bruke kontoret hver dag fremover, og da vil en fleksibel abonnementsløsning være ideelt for svært mange bedrifter, sier Lind-Isaksen.

Coor-rådgiveren mener imidlertid at tankesettet hos mange norske bedrifter ikke er helt i de baner ennå, men han tror dette vil bedres på sikt.

– Det er enorme ressurser som brennes hvert år. Eksempelvis blir 60 prosent av alt IT-utstyr kastet og ikke gjenbrukt. Hvis bedriftene ikke kan gjenbruke det de har, kan mye kjøpes brukt. Det er ikke nødvendigvis mye billigere, men det er stor miljømessig gevinst ved at produktene ikke må produseres på nytt, forteller Lind-Isaksen.

Økt fleksibilitet

Gjennom pandemien har strategiske spørsmål rundt arbeidsplassen klatret enda høyere opp på agendaen. Den hybride arbeidsplassen har utviklet seg raskt og er her for å bli, hvilket stiller nye krav til våre arbeidsplasser og arbeidsmetoder.

– Hjemmekontoret er kommet for å bli. Det begynner vi å få gode data på fra kundene våre, uten at det overrasker oss. De ansatte har mer makt nå. Dersom bedriftene ikke har tilrettelagt for de ansattes fleksibilitet, finner de seg raskt en ny jobb, sier Lind-Isaksen.

Økt bruk av hjemmekontor medfører at det er mindre behov for de faste plassene på kontoret. Også her er det imidlertid nyttig med nytekning.

– Vi gjennomfører prosjekter nå der vi har modulbaserte møterom som kan flyttes rundt på. Dersom man ser at man trenger et tomannsrom istedenfor et firemannsrom kan dette byttes hos leverandør som igjen kan gi det videre til en ny kunde, sier Lind-Isaksen.

 

BIldet av Lind-Isaksen er tatt av fotograf Robert Eik

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.