Katrine Hverven Sontum

Norske ledere mister kontrollen

En fersk rapport slår fast at hjemmekontor vil bli mer normalt. Men norske selskaper gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å spare penger på hjemmekontor, ifølge HR-direktør i Coor, Katrine Hverven Sontum.

– Den største tabben du gjør som leder i dag er å unngå grep som styrker kulturen i selskapet. Utstrakt bruk av hjemmekontor gjør at lojaliteten til de ansatte går ned og du kan risikere at kulturen blir annerledes enn det du ønsker. Jeg frykter at norske ledere er i ferd med å miste kontrollen ved å ikke tilrettelegge godt nok for at ansatte kommer tilbake på kontoret, sier Hverven Sontum.

Flere av Norges største arbeidsgivere åpner for at de ansatte fremdeles kan jobbe hjemmefra etter pandemien. Fremtidens kontorhverdag diskuteres hyppig i ledelsen i store og små norske selskaper nå som samfunnet har åpnet igjen.

Koronapandemien har vist at det er mulig å jobbe effektivt hjemmefra, men hjemmekontor har samtidig resultert i flere negative konsekvenser, viser rapporten.

– For mange er det blitt vanskelig å skille mellom jobb og fritid når arbeidsplassen og hjemmet er ett og samme sted. For nyansatte er det vanskelig å bygge nettverk, bli kjent med selskapskulturen og føle tilhørighet til den nye arbeidsgiveren. Kunnskapsdeling som tidligere skjedde spontant i kontorlandskapet eller ved kaffemaskinen forsvinner med hjemmekontor, sier Hverven Sontum.

Funn fra ny rapport om hjemmekontor

Coor har nylig utarbeidet en omfattende rapport om kontorsituasjonen i Skandinavia. Som del av rapporten er det gjennomført en undersøkelse blant 500 bedrifter i Norge, Sverige og Danmark. Undersøkelsen viser blant annet at:

  • Vi forventes å jobbe 3,7 dager på kontoret i gjennomsnitt fremover, mot 4,5 dager i uken før Covid-19.
  • Bedriftene vil redusere kontorarealene med 10-20 % i snitt.
  • Det forventes at 66 % vil jobbe minst én dag hjemmefra fremover.
  • Over 80 % mener at arbeidsmiljøet blir bedre på kontoret og at kreative møter fungerer bedre når man møtes fysisk.
  • Flertallet av bedriftene tror på en hybrid når det gjelder fremtidige arbeidsplasser, og de fleste tror fortsatt på regelmessig kontortid.

Endringens pris

– Det er liten tvil om at pandemien har endret arbeidslivet og synet på arbeidsplassen. Men jeg har lyst til å minne alle dem som i disse dager vurderer kontorets fremtid om en ting - arbeidsplassen har blitt så mye mer enn et funksjonelt arbeidsmiljø og en arena for å muliggjøre produktivt arbeid, forteller Hverven Sontum, og legger til:

– Arbeidsplassen blir en stadig viktigere kulturbærer og et miljø for relasjonsbygging. Dette er kulturelle funksjoner med høy verdi, og som norske ledere i flere tiår har investert mye i. Å falle for fristelsen til å spare inn kvadratmeter og penger med økt brukt av hjemmekontor kan derfor koste selskapene dyrebar kulturell kapital. De som ikke legger dette inn i regnestykket risikerer å miste ansatte, sier Hverven Sontum.  

Hun mener selskapene fremover må utvide horisonten etter halvannet år i unntakstilstand. Hun er overbevist om at arbeidsplassen vil være stedet medarbeiderne velger foran hjemmet for å opprettholde trivsel, skape samhandling på tvers av avdelinger og la seg inspirere av kolleger – dersom man nå gjør de rette grepene.

– Under pandemien var selskapene med rette kun opptatt av å ta hensyn til seg selv. Nå er det større behov for å komme ut og treffe nye markeder. Da er det også avgjørende at de ansatte kommer ut og skaffer nye impulser, avslutter Hverven Sontum.

Guide fremtidens arbeidsplass

White paper: Fremtidens arbeidsliv

Mange arbeidsgivere lurer nå på hvilken vei de skal gå. De vil gjerne møte medarbeidernes ønsker om fleksibilitet og mer hjemmekontor, og samtidig opprettholde og maksimere de fordelene som tilstedeværelse på kontoret gir virksomheten. Vi har gjort en undersøkelse blant ca. 500 nordiske virksomheter, og i denne guiden deler vi resultatene.

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.