Infection control in the workplace | Coor

Smittevern på arbeidsplassen: et oppfølgingsverktøy

Coor står bak et oppfølgingsverktøy for trygg gjenåpning av kontoret, som samler alle krav og retningslinjer om smittevern på arbeidsplassen. NHO tar over videreutviklingen av verktøyet, som er tilgjengelig for alle medlemsbedrifter.

«Da vi skulle sette oss ned og legge en plan for gjenåpning av kontorene våre, ble vi fort klar over at det er et vell av informasjon man må sette seg inn i og omsette til praktiske tiltak. I tillegg kan informasjonen endre seg raskt rundt hva som regnes som tilstrekkelig smittevern på arbeidsplassen», sier Henrik Fonahn, KHMS-leder i Coor.

Coor er et stort Facility Management-selskap som har flere egne kontorer rundt om i landet, samt at en av hovedtjenestene er drift av bygg og kontorservice. Coors medarbeidere har derfor for tiden et voldsomt behov for tydelig informasjon rundt krav og retningslinjer for gjenåpning av både egne og kundenes lokaler.

Etter å ha satt seg godt inn i all tilgjengelig informasjon, skjønte Fonahn og kollega Martin Keiserud at det ville være en fordel om informasjonen ble systematisert og omsatt til en forståelig steg-for-steg guide. Resultatet ble et verktøy som er blitt testet på utvalgte kunder og Coors FM-ledere for å skape et enkelt og intuitivt brukergrensesnitt.

«Vi forstod raskt at verktøyet var etterspurt hos våre kunder», sier Martin Keiserud, leder for Innovation & Advisory. «Vi mener det er fordi verktøyet omsetter myndighetenes krav, retningslinjer og veiledere på en forståelig måte. Verktøyet er også tilrettelagt for å arbeide med kontinuerlige forbedringer og tar hensyn til at krav fra myndigheter vil endre seg over tid», fortsetter Keiserud.

Kombinasjonen av de gode tilbakemeldingene og Coors ønske om å bidra med løsninger for en ny arbeidshverdag post-korona, gjorde at selskapet kontaktet NHO Service & Handel for å høre om de ser et behov for verktøyet hos sine medlemmer.

«I løpet av pandemien har både NHO og våre medlemsbedrifter hatt ekstra høy fokus på deling, og vi ble derfor umiddelbart interessert da Coor tok kontakt. Vi synes dette er et godt eksempel på et dagsaktuelt verktøy som mange kan få nytte av. NHO tar derfor nå føringen på videreutvikling og forvaltning av verktøyet, og vil gjøre det tilgjengelig for alle våre medlemsbedrifter», sier Kristine Ringstad Vartdal, avdelingsdirektør for den digitale arbeidsgivertjenesten Arbinn i NHO.

Praktisk verktøy for implementering av smittevernstiltak
Verktøyet er ikke ment å erstatte veiledninger fra myndigheter og bransjeforeninger, men er ment som en praktisk tilnærming til å implementere tiltakene i disse. Det har bygget, dets brukere og de FM-relaterte tjenestene (facility services) som hovedfokus. Man må også ha i bakhodet at smittevern på arbeidsplassen varierer mye etter hvordan arbeidsplassen er utformet. Det må også gjøres en vurdering om hvor mye og hvilken type renhold som bør utføres.

Verktøyet er basert på PDCA-prinsippet (Plan/Do/Check/Act) for kontinuerlig forbedring, som er kjent blant annet fra ISO-standardene for ledelsessystemer. Dette er gjort med bakgrunn i at det antas at både krav fra myndigheter og tiltak vil endre seg over tid.

Verktøyet inkluderer sjekklister for smittevern på arbeidsplassen:

• Fysisk utforming og merking iht. gjeldende smittevernråd
  • Smittevernråd for drift og servicetjenester
  • Hvordan organisere fellesområder
  • Hvordan ha kontroll på hvem som møter på jobb igjen
  • Ansatte med spesielle arbeidsbehov
  • Hvilken opplæring som bør gis
  • Tiltak ved eventuelt smitteutbrudd på jobb
  • Informasjon til organisasjonen

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.