Bærekraft

Små, miljøvennlige alternativer skaper store endringer

Si farvel til unødvendig vannforbruk og kjemiske produkter. Nå tar plantebaserte rengjøringsmidler og diamantputer opp kampen mot tradisjonelle metoder. Dette bidrar ikke bare til miljøet, men også til økt trivsel på arbeidsplassen.

Slik jobber Coor for å gjøre en reell forskjell.

Dame som tørker støv av kontormøbel

Strøkne og rene lokaler krever regelmessig rengjøring og vedlikehold. Den gode følelsen av å gå inn i et møterom der det er orden, god luftkvalitet og rene overflater, gir en ekstra verdi for alle på en arbeidsplass. At dette også oppnås uten farlige kjemikalier og med minimal bruk av vann, er en selvfølge for Coor.

Men hvordan gjøres det i praksis? At Coors renholdstjenester i Norge er Svanemerke-sertifiserte betyr at rengjøringsmetodene er både bærekraftige og miljøvennlige. Samtidig har også mange små justeringer og smarte materialvalg skapt en stor endring for virksomheten, forteller Jens Engström, som driver forretningsutvikling innen renhold hos Coor.

– Det vi ser gjør stor forskjell er plantebaserte rengjøringsmidler samt redusert vannforbruk. Det løpende arbeidet med å redusere bruk av engangshansker og plastposer er to andre tydelige tiltak som bidrar til at vi gjør en forskjell i større skala, fortsetter Jens Engström.

Fokus på grønne innovasjoner

Et "briljant" eksempel som Coor har jobbet med lenge, er diamantputer for maskinell rengjøring. Putene er laget av fabrikklagde diamanter og resirkulerte PET-flasker, og de gjør for eksempel gulvrengjøring mer bærekraftig.

– Selve puten er så effektiv at du kan jobbe helt uten kjemikalier på gulvet. Putene gjør også gulvet mer glansfullt, forteller Jens.

Områder der rengjøringsmidler likevel er nødvendige, kan begrenses til flater der mye skitt og fett forekommer. Fra et kostnadsperspektiv forlenges også levetiden for både innredning og overflater. Et typisk tilfelle der kjemikalier ofte brukes, er fjerning av flekker og vanskelig smuss. Men ved hjelp av damp kan det gjøres like enkelt, samtidig som varmen tar knekken på bakteriene.

Coor har også jobbet en stund sammen med start-up’en Mimbly som har utviklet en filtreringsmetode for å forhindre utslipp av mikroplast i innsjøer og hav. I den såkalte "Mimboksen" vaskes tekstiler på en miljøvennlig måte og med mindre vann.

– Mikroplast fanges opp ved rengjøring av mopper og kluter. Plasten ville ellers havnet i naturen hvis vi ikke filtrerte den ut med metoden Mimbly har utviklet, sier Jens.

Velvære - en stor betydning for trivsel

En helsefaktor som har stor innvirkning på oss, er inneklimaet. Flere studier peker på at luftkvalitet med høy konsentrasjon av partikler kombinert med dårlig ventilasjon forverrer våre kognitive evner på kontorer. Det er en sterk sammenheng mellom godt inneklima og trivsel der daglig renhold spiller en nøkkelrolle.

Asbjørg Torpe, Innovation Manager hos Coor, ser på regelmessig renhold og godt kundesamarbeid som viktige faktorer for økt trivsel på arbeidsplassen.

– Vi ser at vi oppnår de beste resultatene når vi jobber tett med kundene våre. Å sikre en god leveranse av renholdstjenester utgjør grunnlaget for god luftkvalitet innendørs. Du ser det kanskje ikke umiddelbart eller føler effektene av en ren arbeidsplass, men resultatene er uomtvistelige, sier Asbjørg Torpe.

Aspekter som forbedret beslutningstaking, redusert fravær og lavere turnover spiller også en rolle når det gjelder trivsel på arbeidsplassen. – Hvis man trives på kontoret, tar man veloverveide beslutninger, risikoen for å bli syk er mindre, og man føler seg tilfreds på arbeidsplassen.

Et eksempel som Asbjørg trekker frem, er bruken av renholdsroboter. Ifølge en studie utført av Coor sammen med en produsent av renholdsroboter, OrboTech, ble inneluften forbedret med 24 % sammenlignet med manuell rengjøring.

– Man skal oppleve lokalene som et trygt sted der man gjerne tilbringer arbeidsdagen, sier Asbjørg.

Vil du vite mer om bærekraftig renhold?

Ta kontakt!