Hvordan lykkes med å outsource facility management

Det skal ikke være vanskelig å velge riktig servicepartner. Hva bør du ta med i betraktningen om du vurderer å tjenesteutsette, eller outsource, servicebehovet i din organisasjon?

Kontakt oss

Om du vurderer å outsource hele eller deler av ditt servicebehov, så er du ikke alene om det. I følge tall fra Sverige, omsetter Facility management-bransjen årlig for over 210 milliarder SEK, som betyr at det årlig skapes arbeidsplasser til omlag 300 000 personer!

Beslutningen om å benytte seg av en ekstern partner som tar ansvar for hele eller deler av kontor- og bedriftstøtten er smart, men det oppleves ofte som en omstendelig prosess. For mange selskap handler det ikke lengre kun om å kontrollere konstader, som tidligere var den største grunnen til ønsket om outsouring. Mange søker nå en partner med ekspertise; som får servicetjenestene til å fungere som et veloljet maskineri - uten mye involvering fra kundens side, dersom det er ønskelig.

Hva er de største fordelene av outsourcing, foruten store kostnadsbesparinger? Vi lister dem opp under, sammen med potensielle fallgruver det er lett å havne i, dersom servicebehovet ikke kartlegges grundig nok. Slik at du kan ta en veloverveid beslutning om hvorvidt outsourcing er den beste avgjørelsen for din organisasjon.

DERFOR ER DET SMART Å OUTSOURCE

1. EKSPERTER ER BEST PÅ SERVICE: En god servicepartner vil jobbe integrert, som en forlenging av ditt eget team. Serviceleverandørens medarbeidere har ofte spesialisert utdanning, erfaring og teknisk kompetanse på plass. La derfor eksperten ta hånd om å møte deres behov. Dessuten; velger du en større servicepartner med mange tjenester så kan dere teste nye servicetjenester når behovet oppstår. Jo flere tjenester en og samme partner håndterer og leverer, jo smartere og mer effektiv blir løsningen for alle.

2. ARBEIDSPLASSEN ER OGSÅ ET VELFERDSTILTAK: Dagens ansatte forventer seg mer enn bare rene toaletter, påfylte kopieringsmaskiner og tilstrekkelig belysning. Mange har vendt seg til flere fordeler på arbeidsplassen, som stående skrivebord, tilgang på uteareal, kostholdsveiledning i matutvalget og rask hjelp når tekniske problem oppstår. Disse fordelene forbedrer ikke bare medarbeidernes opplevelse av sin arbeidsplass, det bidrar også til å øke deres velvære. Og forskning sier: glade medarbeidere som trives er helt enkelt mer produktive.

3. HVER KRONE TELLER: Kostnadsbesparinger sies å være den fremste drivkraften bak outsourcing. Serviceleverandører har ofte bred erfaring med med tjenestene som inngår, de har tilgang til ulike ressurser og rett ekspertise sortert på rett fagmiljø. Dette kan være til stor hjelp for å holde kostnader under kontroll og samtidig drive utvikling. Tenk også på at det er leverandøren som dekker diverse arbeidsgiveravgifter og personalkostnader.

VÆR BEVISST VANLIGE FALLGRUVER

1. "LURER PÅ HVA ANDRE MENER?": Som med all type outsourcing, så kan negative assosiasjoner eller kommentarer oppstå, både fra ansatte og omgivelsene. Det er fortsatt vanlig at service håndteres internt. Outsourcing kan tolkes som at jobber forsvinner, som ofte leder til intern motstand. Her er det viktig at overgangen forankres proaktivt, med transparens, tydelig kommunikasjon og ansvarlige som kan svare på sensitive spørsmål.

2. "VI FÅR IKKE DET VI FORVENTER!": Ulike leverandører tilbyr ulik kvalitet. Å kutte på prisen er ikke alltid rett vei å gå, om kvaliteten på servicen er det viktige. For å unngå misforståelser rundt hva man kan forvente seg av servicepartneren er det viktig at spesifikke og målbare mål bestemmes, i tillegg til at prosesser og samarbeid beskrives tydelig. Gjør en omfattende kartlegging, ha en løpende dialog med leverandøren, sett klare mål og se over hvilke aspekt i leveransen som er viktig for selskapet, som for eksempel bærekraft. Da blir kan forventningene møtes med virkelighet.

3. "VI HAR INGEN KONTROLL!": I et partnerskap rundt service så vil en ekstern leverandør ta over store deler av ansvaret og avgjørelser rundt hvordan tjenestene leveres og hvordan servicemedarbeiderne håndteres. Å miste kontrollen over det daglige og alle detaljer kan oppleves som en ulempe. Med tydelige avtaler og gode, åpne relasjoner kan dere trygt få ut det meste av mulighetene innenfor hver tjeneste, selv når dere gir bort mye av kontrollen. Da frigjøres det tid som dere kan legge over på deres egen kjernevirksomhet i stedet.

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.