Fra kontraktutvikler til konsernsjef

Coors nye konsernsjef AnnaCarin Grandin forteller om den nye jobben, stoltheten av å være en del av Coor og de lyse fremtidsutsiktene.

Et bilde av en person som heter Anna Caringradin: "Portrett av Anna Caringradin" | Coor

Det var lidenskapen for Integrated Facility Management som førte henne til jobben som kontraktsutvikler i Coor for knapt 20 år siden. I dag er AnnaCarin Grandin, som under reisens gang også har arbeidet som site-, kontrakts- og landssjef, ny konsernsjef og adm.dir. i Coor.

– De ulike rollene har gitt meg en god forståelse av hvordan virksomheten fungerer og hva som driver våre kunder. I Coor har vi en enorm bredde og mange ulike kompetanser, og det er veldig stimulerende å kombinere disse til et team og løse komplekse oppdrag for en kunde, sier hun.

Men det var ikke helt selvsagt for AnnaCarin at hun skulle overta som konsernsjef. Hun forteller at hun måtte tenke seg om både en og to ganger før hun takket ja. Hun kjenner selskapet ut og inn og vet at det har vært veldig fremgangsrikt. Er det mulig å gjøre noe som er såpass bra enda bedre – eller er det dømt til å mislykkes?

– Etter å ha tenkt gjennom det, føler jeg meg trygg på at vi sammen vil kunne fortsette å utvikle dette selskapet i riktig retning. Man er aldri alene når man jobber i Coor, og sammen med alle våre fine kolleger kommer vi til å finne flere tjenester og skape nye muligheter for våre kunder, sier hun. Hun har ikke angret et sekund på at hun takket ja.

– Å få lede Coor er det mest interessante man kan gjøre og jeg har en stor lidenskap for hele vår virksomhet. Jeg er veldig stolt over Coor og den kulturen som finnes her, der vi alltid har som mål å utvikle oss og finne nye veier fremover, sier AnnaCarin, som tiltrådte sin nye rolle 1. august 2020.

Du kommer inn i en spesiell tid?

– Jeg skal være ærlig: Da pandemien slo til i vår, følte vi at vi stod foran et avgrunnsdypt, svart hull. Men sammen har vi jobbet oss gjennom denne krisen, og når jeg tenker på hva vi har oppnådd, blir jeg veldig stolt. Mange av våre ansatte har virkelig blitt helter for både kundene og samfunnet som helhet. Det finnes så mye engasjement, kunnskap og vilje i dette selskapet.

Som en direkte følge av coronapandemien har det oppstått diskusjoner om kontorets være eller ikke være, noe som i aller høyeste grad vil kunne påvirke Coor og tjenestene Coor tilbyr. Kommer folk til å jobbe hjemme i større grad? Det finnes naturligvis ingen fasit på det i dag, men AnnaCarin har en klar oppfatning:

– Jeg tror at kontoret fortsatt kommer til å ha en sentral plass, både hos oss og hos våre kunder. Jeg tror at mange lengter tilbake til kontoret, ikke minst for å få treffe kolleger. Kontoret kommer sikkert til å forandre seg, og bli en enda viktigere samlingsplass der man får energi, kunnskap og sosial stimulans. Jeg tror at mange av våre kunder kommer til å investere i enda mer service for å gjøre det attraktivt og sikkert å arbeide på kontoret. Renholdet kommer trolig til å få enda større betydning for å minske smittespredning samtidig som kravene til luftkvalitet øker, og der vi kan tilby mange av våre smarte løsninger, sier hun.

Så, hvordan ser du på fremtiden for Coor?

– Jeg ser lyst på fremtiden. Det finnes et stort potensial både i Coor og på markedet for våre typer av tjenester. Vi kommer til å fortsette å utvikle selskapet mot vår visjon, som handler om at vi sammen skal skape Nordens hyggeligste, sunneste og mest inspirerende arbeidsmiljøer, slik at våre kunder kan bruke tiden sin på det de kan best.

Hun håper at de ansatte i Coor har den samme troen på en lys fremtid.

– Først og fremst håper jeg at alle er stolte over å være en del av vårt selskap, der hver medarbeider er viktig. Jeg håper også at alle medarbeidere føler at det finnes store muligheter til utvikling både for Coor som selskap og for dem selv. Jeg vil påstå at vi er flinke til å ta vare på våre ansatte og la dem få utvikle seg med oss – det er jeg og mine år i Coor et godt eksempel på, avslutter AnnaCarin.

5 raske spørsmål sendt inn av kolleger


Hva er ditt absolutt beste minne så langt fra din tid i Coor? Du kan velge bare ett minne!
– Da vi i anbudsteamet for Equinor (tidligere Statoil) hadde et av mange forhandlingsmøter i Bergen og vi fikk vite at vi hadde vunnet hele pakken! Ettersom våre konkurrenter var til stede i de samme lokalene og alt var veldig hemmelig, ble vi nødt til å ”gå på toalettet” for å gi hverandre en high five. For en lykke og glede!

Hva var din første jobb?
– Min første ekstrajobb var å sortere julekort på Posten (jeg kan fortsatt mange postnummer) og min første ordentlige jobb var som rørmerker, dvs. en person som merker VVS-installasjoner i bygninger for å vise hva som finnes i et rør og i hvilken retning det som finnes i røret går.

Hva var ditt drømmeyrke som barn?
– Jeg ville bli veterinær.

Hvilken kommunikasjonsstil liker du best? Samtale eller e-post?
– Jeg liker fysiske samtaler best, men ofte blir det mest effektivt med e-post eller telefon.

Fortell om en viktig lærdom i løpet av dine år i Coor?
– At man aldri må forlate en kunde eller en medarbeider hvis man er veldig uenige eller sinte. Verden er for liten og vi kommer sannsynligvis til å møte hverandre igjen. Det er bedre å ha gjensidig respekt og forståelse for hverandres meninger.