Kontorets 5 sanser

Samtlige av menneskets sanser kan ”hackes” for å minske stress, øke produktiviteten og skape velvære på arbeidsplassen, mener Charles Spence, professor og forsker i psykologi på Oxford University. Her deler han sine beste hacks.

1. Syn

”Mange av oss i Nord-Europa lider i vintermånedene av såkalt ’lyshunger’ eller årstidsbunden depresjon, som det også kalles. Den enkleste måten å unngå dette på og hacke hjernen koblet til synet, er å sørge for at du får en kontorplass nær et vindu med naturlig lysinnslipp. Utsikt til grønn natur eller blått hav er enda bedre for din trivsel. Dessuten må man heller ikke undervurdere effekten av å velge rett bakgrunnsbilde på datamaskinen. Det er ikke en tilfeldighet at Windows’ mest klassiske bakgrunnsbilder viser fantastiske naturlandskaper.”

2. Hørsel

”Det er velkjent at musikk bidrar til å motivere folk, spesielt hvis de har en
kjedelig og repetitiv jobb. Derfor er det viktig, om mulig, å la mennesker selv velge hva de vil lytte til. Ulyd er veldig skadelig for produktiviteten og det finnes tydelige koblinger mellom stress, psykiske problemer og ulyd. Jeg har merket at flere og flere kontor med åpen planløsning introduserer digitale lyder eller til og med vannfunksjoner. Dette for å
maskere og erstatte bakgrunnslyd.”

3. Følesans

”Massasje er kjempebra for økt fokus og i en studie viste det seg at antallet slurvefeil i arbeidet minsket kraftig etter at bedriftene innførte en kort lunsjmassasje. Man kan også anse temperaturen på kontoret som en slags berøring, og der finnes det betydelige forskjeller mellom kvinner og menn. For høy temperatur på kontoret kan føre til trøtthet, men kvinner pleier sjelden å klage over at det for varmt, snarere tvert om. Den standarden for luftkondisjonering som ble etablert for flere tiår siden og fortsatt råder på kontorene, er – ikke overraskende – tilpasset etter menn. Studier viser at forskjellene i termisk komfort er store: det skiller nemlig i snitt 3,1 grader Celsius i ønsket temperatur mellom kvinner og menn.”

4. Lukt

”Det finnes også forskning som støtter at visse dufter kan brukes på kontoret for å minske stress. Vi mennesker har en tendens til å assosiere følelser med steder. Derfor er min favoritthack å bytte duft i et rom etter et stressende møte ved hjelp av en USB-pinne som du kan sette inn i datamaskinen eller mobilladeren. Men dufthacks kan brukes på flere måter:
Jeg elsker eksempelet fra en japansk bedrift. De hadde små kjøkken og for å hindre at alle kom løpende dit samtidig, slapp de ut matduft via ventilasjonen i de ulike etasjene til ulike tidspunkter. Det gjorde at medarbeiderne ble sultne til ulike tider, og når ikke alle kom samtidig, var det plass nok i lunsjen.” 

5. Smak

”For mange av oss er kaffe en uvurderlig energiboost. Men det finnes flere smaksopplevelser som arbeidsgiverne bør tenke på. Det er ingen tilfeldighet at noen av Silicon Valleys mest suksessrike techselskaper, f.eks. Google, Apple, Pixar og Facebook, tilbyr kraftig rabattert – iblant gratis – mat til sine ansatte. Alle bedrifter som vil ha kreative medarbeidere, bør følge etter.”

charles spence

Alder: 52 år.

Gjør: Forsker og foreleser i eksperimentell psykologi ved Universitetet
i Oxford. Har skrevet flere bøker, bl.a. den nyeste: Sensehacking: How to Use the Power of Your Senses for Happier, Healthier Living, som ble utgitt i 2020.

Bestill vårt Smarter Worklife magasin-helt kostnadsfritt!

I Coor brenner vi for fremtidens arbeidsliv! I vårt nye magasin, Smarter Worklife, finner du nyheter og inspirasjon rundt ting som gjør arbeidslivet smartere, morsommere og mer bærekraftig.

Magasinet gis ut en gang i året.