Fargerik pære som representerer innovative ideer | Coor

Innovasjon som verktøy til å skape bedre arbeidsplasser

Hvilke ressurser må et selskap spille på for å sikre et innovativt miljø der man kan teste, feile og lære raskt og implementere det som fungerer?

Lysaker 26. februar 2019. Coors lokaler på Lysaker fylte seg opp tidligere enn på en vanlig tirsdag da rundt 50 deltagere møtte opp til frokostseminar for å lære mer om hvordan Coor jobber med innovasjon. Seminaret var et samarbeid med TheFactory, en aksellerator og inkubator for start-ups innen finans- og eiendomsbransjen, som Coor har et partnerskap med.

Innovation manager | CoorHåkon Herland (på bildet t.h), Innovation manager og Christian Dahl, Digital forretningsutvikler, åpnet med å ta publikum gjennom utviklingen av markedsøkonomien og hvor forskjellig verden er skrudd sammen i dag sammenlignet med for bare få år siden. I dag er det i mye større grad en glidende overgang mellom bransjer og en trend kan oppstå raskt og dø ut like raskt. Det gjelder derfor å finne måter å jobbe på hvor man som selskap kan sikre et innovativt miljø der man kan teste, feile og lære raskt, samt kjapt implementere det som fungerer.

I FM-bransjen er det en trend at det er sluttbrukeropplevelsen som teller mest. For Coor betyr dette at vi forsøker å løfte blikket opp fra excel-arkene og utvikle idéer gjennom å involvere brukerne og eksterne ressurser på en helt annen måte enn tidligere. Ett eksempel er hvordan vi ved utviklingen av et high-end matkonsept knyttet til oss en Michelin-kokk for utarbeidelse av menyer og gjennomførte en rekke brukerintervjuer for å forstå hva som gjør at folk får «den gode følelsen» og er fornøyde når de drar på restaurantbesøk. Ett annet eksempel på brukerinvolvering i Coor er ønsket om å påvirke hvor mye matsvinn våre kantiner produserer. Vi har flere hypoteser;

  • Hva er det som avgjør «svinnet» på en gjest sin tallerken?
  • Hvis gjesten får informasjon i sanntid i det hun kaster maten – vil det påvirke brukeratferden?
  • Eller er det kantinene som avgjør; kan vi introdusere et konkurranseelement kantine mot kantine for å få ned svinnet? Eller mindre tallerkener?

Andre del av seminaret ble innledet av Hans Christian Bjørne fra TheFactory. TheFactory er et innovativt miljø med en arena der start-ups, investorer og mer etablerte selskaper kan møtes, utveksle ideer, bygge bro og å skape samarbeid seg imellom.

Hva er radikal innovasjon? At endringene kommer utenfra

Bjørne mener at det fremover vil bli mer og mer vanlig med samarbeid mellom disse to verdenene:

«Kilden til radikal innovasjon kommer oftest gjennom start-ups», uttalte han. «Hvis du er et stort selskap, går ting som regel på skinner. Jo mer optimalisert og rigget et stort selskap er, jo vanskeligere er det å gjøre noe som ligger utenfor det sporet. I tillegg ser man på konkurrentene, justerer seg etter dem og følger derfor samme spor. Nettopp dette gjør det vanskelig å være innovativ». Start-up’ene har ofte verken erfaring, kapital eller et marked og trenger derfor drahjelp av de veletablerte selskapene. Derfor vil samarbeid mellom nye og gamle selskaper vil være en vinn-vinn situasjon for begge parter hvor man kan spille hverandre gode.

Dette gir gründerne raskere vei til markedet og gir de etablerte nye ideer. Bjørne trakk blant annet frem Napster, en deletjeneste for musikk som ble en stein i skoen for musikkbransjen på tidlig 2000-tall. Samtlige aktører i musikkbransjen gikk inn for å drepe Napster. På den tiden jobbet Bjørne selv i en musikkteknologistart-up som utviklet en sang-sporingstjeneste som potensielt kunne ha gjort Napster lovlig og ført penger tilbake til artistene. 

 Nikolai Narvestad fra Intrava holder seminar | Coor

"Excel er ikke en database"

Til slutt fortalte Nikolai Narvestad (på bildet over), med-gründer av selskapet Intrava, litt om hva de kan tilby og deres erfaringer med implementering av nye systemer og endringsarbeid i bedrifter, noe som ga en fin avrunding av seminaret.

«Å få de ansatte til å bruke ny teknologi må tydelig kommuniseres fra ledelsen, og ikke overlates til support for den nye løsningen og de ansatte alene», sa Narvestad. «Du må identifisere folk internt som er positive til teknologi, som er gode til å uttrykke seg, og som kan fungere som ambassadører: som forstår hva teknologien kan gjøre for bedriften. Mange bedrifter bruker i dag Excel for lagring av egne data – men Excel er ikke en database», fortsatte han. Narvestad oppmuntret forsamlingen til å tenke mer strategisk om datadreven forandring basert på bedriftens egne data, som potensielt kan løfte bedriften til nye høyder.

Om du vil vite mer om Coors innovasjonsarbeid, ta gjerne kontakt med innovasjonsavdelingen på e-post til innovasjon.norge@coor.com

Kontakt salgsavdelingen vår!

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.

GDPR