Fargerik pære som representerer innovative ideer | Coor

Innovasjon som verktøy til å skape bedre arbeidsplasser

Hvilke ressurser må et selskap spille på for å sikre et innovativt miljø der man kan teste, feile og lære raskt og implementere det som fungerer?

Lysaker 26. februar. Coors lokaler på Lysaker fylte seg opp tidligere enn på en vanlig tirsdag da rundt 50 deltagere møtte opp til frokostseminar for å lære mer om hvordan Coor jobber med innovasjon. Seminaret var et samarbeid med TheFactory, en aksellerator og inkubator for start-ups innen finans- og eiendomsbransjen, som Coor har et partnerskap med.

Håkon Herland (på bildet t.h), Innovation manager og Christian Dahl, Digital forretningsutvikler, åpnet med å ta publikum gjennom utviklingen av markedsøkonomien og hvor forskjellig verden er skrudd sammen i dag sammenlignet med for bare få år siden. I dag er det i mye større grad en glidende overgang mellom bransjer og en trend kan oppstå raskt og dø ut like raskt. Det gjelder derfor å finne måter å jobbe på hvor man som selskap kan sikre et miljø der man kan teste, feile og lære raskt, samt kjapt implementere det som fungerer.

I FM-bransjen er det en trend at det er sluttbrukeropplevelsen som teller mest. For Coor betyr dette at vi forsøker å løfte blikket opp fra excel-arkene og utvikle idéer gjennom å involvere brukerne og eksterne ressurser på en helt annen måte enn tidligere. Ett eksempel er hvordan vi ved utviklingen av et high-end matkonsept knyttet til oss en Michelin-kokk for utarbeidelse av menyer og gjennomførte en rekke brukerintervjuer for å forstå hva som gjør at folk får «den gode følelsen» og er fornøyde når de drar på restaurantbesøk. Ett annet eksempel på brukerinvolvering i Coor er ønsket om å påvirke hvor mye matsvinn våre kantiner produserer. Vi har flere hypoteser;

  • Hva er det som avgjør «svinnet» på en gjest sin tallerken?
  • Hvis gjesten får informasjon i sanntid i det hun kaster maten – vil det påvirke brukeratferden?
  • Eller er det kantinene som avgjør; kan vi introdusere et konkurranseelement kantine mot kantine for å få ned svinnet? Eller mindre tallerkener?

Andre del av seminaret ble innledet av Hans Christian Bjørne fra TheFactory. TheFactory er en arena der start-ups, investorer og mer etablerte selskaper kan møtes, utveksle ideer, bygge bro og å skape samarbeid seg imellom.

De store radikale endringene kommer utenfra

Bjørne mener at det fremover vil bli mer og mer vanlig med samarbeid mellom disse to verdenene:

«Kilden til radikal innovasjon kommer oftest gjennom start-ups», uttalte han. «Hvis du er et stort selskap, går ting som regel på skinner. Jo mer optimalisert og rigget et stort selskap er, jo vanskeligere er det å gjøre noe som ligger utenfor det sporet. I tillegg ser man på konkurrentene, justerer seg etter dem og følger derfor samme spor. Nettopp dette gjør det vanskelig å være innovativ». Start-up’ene har ofte verken erfaring, kapital eller et marked og trenger derfor drahjelp av de veletablerte selskapene. Derfor vil samarbeid mellom nye og gamle selskaper vil være en vinn-vinn situasjon for begge parter hvor man kan spille hverandre gode.

Dette gir gründerne raskere vei til markedet og gir de etablerte nye ideer. Bjørne trakk blant annet frem Napster, en deletjeneste for musikk som ble en stein i skoen for musikkbransjen på tidlig 2000-tall. Samtlige aktører i musikkbransjen gikk inn for å drepe Napster. På den tiden jobbet Bjørne selv i en musikkteknologistart-up som utviklet en sang-sporingstjeneste som potensielt kunne ha gjort Napster lovlig og ført penger tilbake til artistene. 

 

"Excel er ikke en database"

Til slutt fortalte Nikolai Narvestad (på bildet over), med-gründer av selskapet Intrava, litt om hva de kan tilby og deres erfaringer med implementering av nye systemer og endringsarbeid i bedrifter, noe som ga en fin avrunding av seminaret.

«Å få de ansatte til å bruke ny teknologi må tydelig kommuniseres fra ledelsen, og ikke overlates til support for den nye løsningen og de ansatte alene», sa Narvestad. «Du må identifisere folk internt som er positive til teknologi, som er gode til å uttrykke seg, og som kan fungere som ambassadører: som forstår hva teknologien kan gjøre for bedriften. Mange bedrifter bruker i dag Excel for lagring av egne data – men Excel er ikke en database», fortsatte han. Narvestad oppmuntret forsamlingen til å tenke mer strategisk om datadreven forandring basert på bedriftens egne data, som potensielt kan løfte bedriften til nye høyder.

Om du vil vite mer om Coors innovasjonsarbeid, ta gjerne kontakt med innovasjonsavdelingen på e-post til innovasjon.norge@coor.com