10 stemmer om 2026

Mange mener at den seneste tiden har slynget oss flere år fremover i utviklingen. Det virker ikke som evolusjonen stopper opp og Smarter Worklife stiller seg selv spørsmålet: Hvilken verden lever vi i om fem år?

Det sies at vi står foran et paradigmeskifte og utviklingen akselererer stadig fortere. Smarter Worklife har med hjelp av ti eksperter gnidd spåkulen og spådd hvordan verden ser ut i 2026.

Kontakt oss i dag

”Begreper som vegetarisk og vegansk kommer ikke til å bli brukt i samme grad som i dag. Det kommer i stedet til å handle mer om sunn, nytelsesrik og klimasmart mat. Vi kommer til å spise samme mat som vi gjør nå, men innholdet kommer til å se veldig annerledes ut og være mer plantebasert og differensiert. Det største trendbruddet de kommende årene kommer til å være bruken av havplanter, det kommer til å bli stort.”

”I fremtiden kommer det til å være viktigere å forhindre sykdommer enn å lege dem, og som individ kommer du til å ha mye mer makt over din kropp og din helse. Mennesket har alltid vært et passivt produkt av evolusjonen, men med ulike teknologier kommer vi til å være med og skape vår egen evolusjon og fremtid.

Ett eksempel på dette er oppdagelsen av gensaksen som ble tildelt Nobelprisen i kjemi i 2020. Ved hjelp av den kan man på en veldig nøyaktig måte finne gener, og ta bort eller legge til deler i levende organismers DNA. Gensaksen og andre lignende oppdagelser gjør at vi for første gang i menneskets historie kan begynne å drømme om en verden uten sykdommer.”

”Jeg tror at vi kommer til å se et fokusskifte, der man tidligere satset på utvidede arealer, kommer man i stedet til å satse på å øke brukeropplevelsen og tryggheten på arbeidsplassen. Vi kommer i snitt til å jobbe hjemmefra 1,5–2 dager i uken og kontoret kommer til å få en større rolle for relasjons- og varemerkebygging, både fra kundeperspektiv og for å bli en mer attraktiv arbeidsgiver.”

”Jeg tror at vi i fortsettelsen kommer til å leve i en ’hybridverden’ der de fysiske og de digitale versjonene av samme ting konkurrerer. Ta de fysiske butikkene for eksempel, de må gi oss gode grunner til at vi skal besøke dem nå når vi vet at vi klarer oss uten dem. Butikkene må i fremtiden fokusere mindre på transaksjoner og mer på opplevelser, underholdning, nettverksbygging og kunnskap. Restauranter er en annen sak, dit kommer vi fortsatt til å gå for å treffe venner og omgås.”

”Om fem år kommer ikke selskaper til å ha bærekraftrapporter. Disse kommer i stedet til å være helt integrerte med den finansielle rapporten, slik at spørsmålet er ’hva gjorde vi for å forbedre planeten og hvor mye tjente vi på det?’ snarere enn å begynne med pengene. Når det gjelder sosial bærekraft, kommer feilaktig mangfoldskommunikasjon, som altså ikke speiler mangfoldet i selskapet på en korrekt måte, til å kunne gi bøter.”

”Jeg tror at gaming og film kommer til å smelte sammen de kommende årene. Allerede nå høres flere og flere veletablerte skuespillere, f.eks. Willem Dafoe, som stemmer i ulike spill. Samtidig kommer serier og filmer, akkurat som TV-spill, til å bli mer interaktive slik at seerne har mulighet til å påvirke handlingen. Jeg tror også at kino snart er en saga blott. Vi kommer absolutt til å se på film sammen, men fjernstyrt. Disney+ har allerede begynt med det i og med sin GroupWatch, der man via appen ser på innhold sammen med venner eller familie og samtidig kan chatte eller prate. Streamingkjempene kommer til å utvikle flere lignende tjenester, så vi kan også regne med en del spesielle filmdater fremover …”

”Hvordan kan man løse store, globale problemer? Med innovasjon! Personlig tror jeg at det er de store bedriftene som må bli mye mer innovative og som er nøkkelen til å løse de globale problemene. Om fem år tror jeg at vi lever på en mer bærekraftig planet og ikke lenger kaster 97 prosent av alt vi produserer etter den første bruken.”

”Polariseringen kommer til å øke. Særlig når det gjelder meningene om hva som er viktigst – global oppvarming eller migrasjon. De seneste årene har vi sett at stadig flere synes at samfunnet utvikler seg i feil retning til tross fort at de har fått det bedre som individer. Mye av misnøyen handler om landenes migrasjonspolitikk. Venstresiden synes at misnøyen rettes i feil retning og høyresiden ser at de store demografiske endringene undergraver samholdet i samfunnet.”

”Om fem år tar vi enda større ansvar for privatøkonomien. Vi stoler ikke på systemet for pensjonssparing, men løser det på egen hånd og stadig flere kommer til å skaffe seg ’fuck off-kapital’ for å kunne si seg opp eller separere seg. Uavhengige råd og bærekraftige valg verdsettes mer, så vi kommer også til å bruke investeringsroboter i større grad enn i dag.”

”Fremover blir vi omgitt av flere besserwissere – nye ’digitale kolleger’ som gjennom kontinuerlig analyse av data vet alt om hva som skjer i vår organisasjon og blant våre kunder. Vi kommer kanskje ikke til å betrakte dem som kolleger, men maskinene kommer akkurat som dagens kolleger til å hjelpe oss med å forstå og påvirke de beslutningene vi tar. Samtidig vil man forvente at vi oftere enn i dag samarbeider med mennesker med et annet kunnskapsgrunnlag enn vårt eget. Det er nødvendig for å kunne løse komplekse oppdrag i det digitale landskapet.”

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.