AI - Mindfulness for alle

Med AI-teknologi støttet av nevrovitenskap, har det tyske lydselskapet Endel som mål å endre fremtidens arbeidsplass.

Coor Smarter Worklife 22/23

Lyd er konstant tilstede rundt oss i alt fra naturlige former som vind til konstruert i form av musikk. Noen lyder registrerer vi knapt, men det er godt etablert at ulike lyder har ulik effekt på hjernen vår. Noen lydlandskap kan redusere stresset vårt, mens andre kan øke produktiviteten vår.

Dette var noe det tyske teknologiselskapet Endel bestemte seg for å utforske videre. Det var da Endel Pacific ble født, en programvare som bruker AI-teknologi og individuelle data for å skape et personlig lydbilde for hver bruker – tilpasset puls, lysnivå, tid på døgnet og vær.

– Vi ønsker å gjøre AI-drevet mindfulness lett tilgjengelig for alle. Gjennom programvaren vår skapes personlige lydlandskap for å forbedre søvnen, redusere stress og forbedre produktiviteten, alt støttet av nevrovitenskap. Vi tar utgangspunkt i hvordan hjernen reagerer på ulike typer lyd, sier selskapets grunnlegger og administrerende direktør, Oleg Stavitsky.

Hvordan riktig lydbilde kan øke trivsel og produktivitet er noe Endel fokuserer mye på ettersom selskapet fortsetter å utvikle sin AI-teknologi. Oleg Stavitsky påpeker at den ikke bare retter seg mot privatpersoner, men at tjenesten også er formet for å gjøre den attraktiv for arbeidsgivere – der Endel skreddersyr tilbudet til kundenes preferanser og muligheter. Noen trenger et lydbilde som styrker analytisk og fokusert arbeid, mens andre kan ha behov for støtte til å legge til rette for kreativt arbeid. Målet med tjenesten er uansett å sette ansatte i stand til å fokusere og øke effektiviteten på arbeidsplassen.

– Det vi gjør er grundigere og dypere enn noe tidligere gjort i felten, spesielt når det kommer til hvordan riktig lyd kan påvirke din kognitive tilstand når det kommer til konsentrasjon, sier Oleg Stavitsky.

Endel mener at tjenesten er neste steg i utviklingen av arbeidsplassen.

– Etter pandemien ser vi på arbeidsplassen med nye øyne. Uansett hvor vi jobber, vil vi trenge den rette arbeidsplassen for å være kreative og fokuserte. De personlige lydbildene er til for å skape nettopp disse individuelle miljøene og beskyttende boblene, som hjelper oss til å være avslappede og produktive – uansett hvor vi er.