Store investeringer i interiør på kontoret kan erstattes av bærekraftige abonnementsløsninger, mener Coor-rådgiver.
Seniorrådgiver Ola Lind-Isaksen holdt nylig et webinar om Morgendagens arbeidsplass, der trender og muligheter på kontoret ble diskutert. Der lanserte han idéen om at bedriftene bør knytte seg til en abonnementstjeneste for levering av møbler, istedenfor å gå til innkjøp av møbelleveranser som baserer seg på behovet kunden har på et gitt tidspunkt.
– En rekke møbelleverandører har møbler som via en abonnementstjeneste kan leveres til kunder som er med i programmet. Dersom bedriftene ikke lenger har behov for møblene, sendes de tilbake til leverandøren som igjen kan leie ut møblene til en annen bedrift, sier Lind-Isaksen.
Coor Advisory tilbyr strategisk rådgivning med den hensikt å utforme attraktive, sunne og inspirerende arbeidsplasser og arbeidsliv. Møblering av kontoret på en bærekraftig måte er noe som opptar Coors kunder i stadig større grad i kjølvannet av pandemien.
– Enorme ressurser brennes
Møblering er en stor investering som gjerne varer i 10-15 år for mange bedrifter. Istedenfor å gjennomføre en slik investering, mener Lind-Isaksen en abonnementstjeneste vil være gunstig for mange bedrifter. Coor samarbeider med flere møbelleverandører som tilbyr slike tjenester.
– Dette er spesielt aktuelt i dagens kontorsituasjon, der kontorets fremtidige utforming er høyst usikker. Det er vanskelig å vite hvor mange som vil bruke kontoret hver dag fremover, og da vil en fleksibel abonnementsløsning være ideelt for svært mange bedrifter, sier Lind-Isaksen.
Coor-rådgiveren mener imidlertid at tankesettet hos mange norske bedrifter ikke er helt i de baner ennå, men han tror dette vil bedres på sikt.
– Det er enorme ressurser som brennes hvert år. Eksempelvis blir 60 prosent av alt IT-utstyr kastet og ikke gjenbrukt. Hvis bedriftene ikke kan gjenbruke det de har, kan mye kjøpes brukt. Det er ikke nødvendigvis mye billigere, men det er stor miljømessig gevinst ved at produktene ikke må produseres på nytt, forteller Lind-Isaksen.
Økt fleksibilitet
Gjennom pandemien har strategiske spørsmål rundt arbeidsplassen klatret enda høyere opp på agendaen. Den hybride arbeidsplassen har utviklet seg raskt og er her for å bli, hvilket stiller nye krav til våre arbeidsplasser og arbeidsmetoder.
– Hjemmekontoret er kommet for å bli. Det begynner vi å få gode data på fra kundene våre, uten at det overrasker oss. De ansatte har mer makt nå. Dersom bedriftene ikke har tilrettelagt for de ansattes fleksibilitet, finner de seg raskt en ny jobb, sier Lind-Isaksen.
Økt bruk av hjemmekontor medfører at det er mindre behov for de faste plassene på kontoret. Også her er det imidlertid nyttig med nytekning.
– Vi gjennomfører prosjekter nå der vi har modulbaserte møterom som kan flyttes rundt på. Dersom man ser at man trenger et tomannsrom istedenfor et firemannsrom kan dette byttes hos leverandør som igjen kan gi det videre til en ny kunde, sier Lind-Isaksen.