De seneste årene har en pandemi påvirket vårt arbeidsliv på flere måter. For mange innebar det å jobbe hjemmefra. En del opplevde at det gjorde livets puslespill enklere, de jobbet mer effektivt hjemme når ingen kolleger forstyrret. Men forskning viser også at det fant sted en økning av psykiske problemer under pandemien.
– Mange har savnet den sosiale stimulansen som vi får på kontoret. Og for å bygge fellesskap og relasjoner, kreves det at vi iblant har medarbeidere på plass, sier psykologen Sofia Viotti.
Mange bedrifter har valgt en hybrid av hjemme- og kontorarbeid fremover – det beste av to verdener kan man synes. Men det stiller også nye og høyere krav til arbeidsgiveren og skaper nye forutsetninger for en sterk bedriftskultur.
For å lokke medarbeiderne tilbake til kontoret kreves det en trivelig arbeidsplass – med alt fra ergonomiske møbler og moderne teknologi til hyggelige kolleger og arbeidsro.
Opplevelsen på kontoret må lokke mer enn det bekvemme hjemmekontoret, som vi dessuten slipper å pendle til.
– Som leder vil du få dine medarbeidere til å føle ”Åh, jeg vil inn på kontoret!” Det skal føles kjekt å treffe sine kolleger, og kanskje tilbys det også frokost, sier Sofia Viotti.
Derimot skal det absolutt ikke gi en følelse av tvang å være på kontoret.
– Det kan skape frustrasjon og stress med tidsplaner som ikke passer med livet for øvrig. Når vi først har åpnet opp for friheten til å jobbe en del hjemme, kommer det automatisk til å bli skapt en del misnøye. Da gjelder det å få medarbeiderne til å forstå enhver beslutning og hvorfor den tas, mener Sofia Viotti.
Å gjøre medarbeiderne delaktige og engasjerte i hvorfor det f.eks. finnes visse ”kontordager”, er nøkkelen til å skape forståelse for ledelsens beslutning. Samt å være åpen og ærlig med bedriftens valg og retningslinjer.
– Behandle medarbeiderne som voksne. Få alle til å føle at dere er et ”vi”, at bedriftens problemer er våre problemer, sier Sofia Viotti.
Det siste vi vil er å skape en bedrifts-kultur som bygger på redsel, der medarbeiderne føler seg overvåkede og kontrollerte, og der beslutninger fattes uten å lytte til dem.
Men hvordan skaper vi samhold når vi ikke treffes på kontoret?
– Det som gjør at vi blir kjent med folk, er ofte at vi spiser lunsj sammen eller småprater ved kaffeautomaten. Det blir ikke samme følelse når vi møtes digitalt. Den konsekvensen må vi snakke om og dessuten jobbe mer bevisst med kulturen.
Sofia Viotti oppmuntrer alle ledere til å ha en dialog med medarbeiderne. Hvordan ønsker vi at kontakten med kollegene i teamet ser ut når alle ikke er på plass?