OSL: Veien ut i verden

På Oslos flyplass Gardermoen er det aktivitet døgnet rundt. Jan-Erik Vaagan sørger for å holde maskineriet i gang slik at flypassasjerene kommer seg av gårde til rett tid.

Et bilde av en hangar: "SAS-hangar" | Coor

Fly2.jpgHver morgen ved fire-femtiden ringer vekkerklokken hjemme hos Jan-Erik Vaagan i Asker utenfor Oslo. Han tar et av de tidlige flytogene til Gardermoen og er som regel på plass ved sekstiden. Som tjenesteansvarlig for elektronikk og produksjonsutstyr i Coors Gardermoen-kontrakt og prosjektleder for Hard Facility Management (HFM), er Jan-Eriks arbeidsdager veldig varierte.

– Jeg er morgenpigg og har alltid likt å starte dagen tidlig. Jeg har sett noen fantastiske soloppganger på vei til jobben, forteller Jan-Erik.

Allerede ved femtiden på morgenen er det fullt på flytoget, både av passasjerer som skal med tidlige flighter og ansatte på vei til arbeidet.

Med 15 000 ansatte er Gardermoen like stor som en mellomstor norsk by. Det er som et eget samfunn her ute, og et veldig bra arbeidsmiljø. Vi som arbeider her, er som en familie, sier Jan-Erik. Det første Jan-Erik gjør når han kommer til jobben, er å ta en inspeksjonsrunde i de tekniske anleggene som Coor har ansvaret for.

– Hvis jeg hører at noe ikke låter som det skal eller hvis det er et anlegg som ikke fungerer, kontrollerer jeg om det er noe jeg kan ordne med en gang, om det er noe vi må løse senere på dagen eller om vi må kontakte en underentreprenør. Jeg kontrollerer blant annet trykkluft- og vakuumanlegg, varme og ventilasjon, strømtilførsel til flyene og brannslukningsskum, og jeg sjekker alltid at portene til flyhangarene er ordentlig stengt. Om vinteren går mye energi til spille hvis en av dem står på gløtt. Hvis én av de 24 hangarportene står en meter åpen fra desember til februar, tilsvarer det omtrent strømforbruket i én enebolig en kald januarmåned, sier Jan-Erik.

Coor har blant annet driftsansvar for SAS’ og Norwegians hangarer, der flyene tas inn for vedlikehold om natten. Bare SAS-hangaren er på over 60 000 kvadratmeter. Coor tar også hånd om driften av simulatorbygningen der pilotene trener, bilverkstedet, garasjen og loungene inne i selve flyterminalen. Totalt har Coor driftsansvar for 117 000 kvadratmeter på Gardermoen.

– Det er full aktivitet i flyhangarene om nettene. Flyene vedlikeholdes slik at de kan stå klare til avgang neste morgen. Forsinkelser forplanter seg og resulterer i frustrerte passasjerer. Derfor gjør vi alt vi kan for å unngå det. Vi har ansvaret for driften av hangaren helt frem til selve flyet – det tar SAS’ tekniske avdeling seg av, forteller Jan-Erik Vaagan.

Under den enorme SAS-hangaren ligger det tekniske anlegget som forsyner flyene med trykkluft, ventilasjon, strøm og andre nødvendigheter.

– Opp fra en luke i gulvet kommer blant annet ”hansken” med strøm, samt trykkluft og vakuum, som kobles til flyet for å drive alle funksjoner. Dermed kan teknikerne kontrollere at alt utstyr inne i flyet fungerer som det skal. Vi har også ansvar for å rense og spyle rennene i gulvet, kranene i taket og så videre – all infrastruktur i hangaren er vårt bord, sier Jan-Erik.

De største flyene som skal inn i hangaren, har et vingespenn på nærmere 50 meter, og flyets halefinne strekker seg 16 meter opp i luften. Da må tre, fire porter åpnes for at de skal kunne kjøres inn.

Etter inspeksjonsrunden tar Jan-Erik ofte en kopp kaffe og prater litt med et par andre morgenkvikke kolleger før han slår seg ned på arbeidsrommet.

– Der leser jeg e-post, skriver underlag til arbeidsordrer og prissetter ulike prosjekter. Vi leier ofte inn underentreprenører – i noe mindre grad til prosjektene inne i selve terminalen, der bare visse personer har adgang. Vi anstrenger oss for at alle prosjekter skal gjennomføres så smidig som mulig for våre kunder, for her henger alt sammen. Hvis det oppstår en flaskehals et sted, kan det få enorme konsekvenser for flytrafikken, sier Jan-Erik.

Han er egentlig utdannet elektriker, og begynte å jobbe hos SAS på Fornebu i 1987.

Jan-Erik Vaagan.jpg

– Da Gardermoen åpnet i 1998, ble jeg med ut hit og siden 2008 har jeg vært ansatt hos Coor. Jeg vokste opp i Asker med lyden av flyene til og fra Fornebu over huset, så jeg har alltid syntes at det er spennende med all teknologi som kreves for å få flyene i luften. Jeg trives veldig godt med å jobbe på en flyplass, omgitt av teknologi og hyggelige og dyktige mennesker, sier Jan-Erik.

Å ha varierte arbeidsoppgaver passer Jan-Erik perfekt.

– Jeg er altfor rastløs til å sitte på et kontor hele dagen. Jeg er like mye ute på våre prosjekter rundt omkring på flyplassen som på arbeidsrommet. Gardermoen er en trivelig arbeidsplass og jeg er fornøyd med og veldig engasjert i jobben, avslutter Jan-Erik.