Intensivert innovasjonssamarbeid om miljøvennlig avfallskomprimator

Compax Solutions intensiverer innovasjonssamarbeidet med Coor, om en nyutviklet miljøvennlig kombinert komprimator og avfallsbøtte. Innovasjon Norge går inn med finansiell støtte på over 7 millioner kroner.

Compax Solutions er et gründerselskap som ble startet av fire NTNU-studenter i slutten av 2017. Det første produktet, Compax One, er en komprimator for tørkepapir utviklet for bruk på toalettrom i næringsbygg. Med Compax One unngår man overfylte avfallsbeholdere og reduserer også renholdernes tidsbruk. I dag består 20-40 % av avfallsmengden fra næringsbygg av tørkepapiravfall, som betyr betydelige fordeler for miljøet dersom denne mengden kan reduseres. Compax' løsning gjør det mulig å romme opptil 10 ganger mer avfall i samme pose før avfallsbeholderen må tømmes, sammenlignet med andre produkter på markedet. Og forbruket av plastposer vil reduseres med opptil 95%.

- Vi fikk nylig innvilget patent på teknologien vi bruker for å komprimere, forteller daglig leder i Compax Solutions, Jonas Fossenes Blekastad.

Kapital og innovasjonskontrakt

I mai hentet Compax Solutions 5 millioner kroner fra engleinvestorer for å kunne ta produktet til markedet. Innovasjonskontrakten med Coor og Innovasjon Norge gjøre det mulig å utvikle produktets IoT-system.

- IoT-systemet kan bruke sensordata til å varsle driftspersonell når beholderen nærmer seg full, i tillegg til å gi innsikt i trafikken på toalettet. Det legger til rette for bedre og mer effektiv drift, forklarer Blekastad.

Løser klare renholds-utfordringer

Coor viste tidlig interesse for Compax Solutions og løsningen Compax One. De har vært en viktig sparringspartner i utviklingsarbeidet med produktet. Asbjørg Torpe, Change Manager i Coor, jobber med noen av Coors største kunder og er enig i at Compax One løser viktige utfordringer.

- Da jeg hørte om Compax One gjenkjente jeg umiddelbart problemstillingen produktet løser, sier Torpe. Overfylte avfallsbeholdere gjør at toalettrommet kan oppleves skittent, selv om det nylig har blitt vasket, og det å bytte posen ofte nok kan by på logistikkutfordringer. Compax’ verdier, i kombinasjon med deres fokus på innovasjon og teknologi, passer derfor som hånd i hanske med den retningen Coor går i.

 

For Compax Solutions var det viktig å finne riktig samarbeidspartner inn i et slikt prosjekt. Blekastad ser at det er god match mellom verdiene til de to selskapene.

- Vi fant fort tonen med Coor og deres oppmerksomhet knyttet til teknologi og bærekraft passer veldig bra med våre grunnverdier, sier Blekastad.

Testet i bredt spekter

Siden våren 2018 har Compax Solutions gjennomført flere suksessfulle pilottester. Det siste året har Compax One blitt testet hos offentlige og private pilotkunder som NTNU, Universitetet i Bergen, DSS, DNB og Circle K. Coor tester avfallskomprimatoren hos Storo Storsenter, som er et av kjøpsentrene under Olav Thon Gruppen. Pilotfasen skal blant annet teste hvor mye tid som frigjøres for renholderen ved å skifte søppelposene sjeldnere, besparelser ved å forbruke færre søppelposer og signifikant forbedrede ergonomiske forhold for renholderen ved færre bytter av søppelpose.

- Vi har fått veldig god interesse fra både private og offentlige aktører, og vi tror det er flere grunner til dette. Med Compax One løser vi et konkret problem som både driftspersonell og toalettgjester legger merke til. Når vi løser dette med ny teknologi er det også god timing med trendene i markedet, forteller Blekastad.

Flere kunder i kø

Frem mot 2025 jobber Coor med å levere Nordens hyggeligste, sunneste og mest produktive arbeidsplasser. I tillegg ønsker de å halvere CO2-utslippet fra alle selskapets aktiviteter. Derfor vil Coor investere enda mer av tiden sin for å virkelig teste Compax One. Hovedmålet med innovasjonsprosjektet er en storskala test sammen med en av Coors største kunder. Her skal det monteres Compax One på alle toalettrom i et helt næringsbygg for å måle de gode effektene man får ved å komprimere tørkepapiravfall.

- Med Compax så vi en spennende mulighet til å være med å forme et meget lovende konsept gjennom en rolle som krevende kunde, forklarer Håkon Herland, som er Innovation Manager i Coor. Og Herland legger til:

- Vi har allerede en lang liste over kunder som ønsker å ta i bruk Compax sin løsning, og vi gleder oss til å involvere flere av dem i løpet av det nærmeste året.