Robot

Robot gjør rent hos SAAB

Som det første selskapet i Norden begynner Coor å bruke roboter i renholdet. Den første renholdsroboten brukes i renholdsleveransen hos forsvarskonsernet Saab i Linköping, Sverige.

Renholdsroboten er en kombiskuremaskin som skurer og våtsuger gulvene. Den egner seg for lokaler med store og åpne flater, for eksempel korridorer, produksjonsanlegg, lager, sykehus og flyplasser.

– Med renholdsroboten kan vi tilby et kostnadseffektivt og fleksibelt renhold. En robot kan arbeide når som helst på døgnet, når det passer kunden. Det var veldig positivt at Saab, som er en viktig kunde som vi har samarbeidet med i mange år, tente på ideen med renholdsroboten. Sammen med Saab er vi blitt enige om hvordan vi skaper en effektiv renholdsleveranse som passer for Saab, sier Karin Sparr, forretningsenhetssjef i Coor.

Renholdsroboten hos Saab utførte sin første renholdsjobb i mai.

– Som det verdensledende høyteknologiske foretaket vi er, føles det naturlig å være åpen for initiativer som bidrar til at teknologi brukes effektivt på nye områder, konstaterer Per Hedbäck, økonomisjef og plassjef, Saab i Linköping.

Slik fungerer roboten

Renholdsroboten styres ved hjelp av tegninger over lokalene som er matet inn på forhånd. Når roboten skal gjøre rent, velger operatøren rett tegning og sørger for at maskinen har vann og rengjøringsmiddel. Deretter startes maskinen. Etter avsluttet rengjøring får operatøren en rapport fra roboten via e-post. Roboten er utstyrt med sensorer som gjør at den kan ”se” omgivelsene 360 grader. Roboten er konstruert for å minimere forbruket av vann og rengjøringsmiddel, og innebærer derfor et miljøvennlig renhold.