Kitchen

Ren og skjær matglede

Visste du at Coor i dag er en av Nordens største leverandører av mat- og drikketjenester? Nå satser vi stort på et nytt kantinekonsept. Konseptet skal suksessivt innføres på flere av de kantinene som Coor driver i egen regi fra og med årsskiftet, og på sikt skal andelen egne kantiner øke.

Coor har i dag ansvar for mer enn 80 kantiner i hele Sverige. Til nå har vi drevet flesteparten av disse ved hjelp av underleverandører, men av strategiske grunner kommer vi nå til å drive flere av kantinene i egen regi. For å kunne håndtere de nye kantinene har Coor i løpet av høsten styrket sin kantineorganisasjon.

Arne Ericson, kantineansvarlig i Coor− Vår målsetting er å gi oppdragsgiverne våre en attraktiv kantineløsning og spisegjestene våre en bedre måltidsopplevelse. Jeg har stor respekt for oppgaven, samtidig som jeg føler trygghet i arbeidet vårt. Coor har fra før en meget kompetent kantineorganisasjon. Her finnes den kunnskapen om mat og drikke, logistikk, akustikk, lyssetting og arkitektur som kreves, sier Arne Ericson, kantineansvarlig i Coor.

Arne Ericson er en kjent profil i kantinebransjen og har siden i sommer, sammen med en dedikert prosjektgruppe, arbeidet hardt med å utvikle det nye konseptet. Retningslinjer er blitt utarbeidet. Nye systemløsninger, ikke minst moderne kassasystemer, er blitt analysert. Leverandører er blitt evaluert og innkjøpsrutiner etablert. Personalprinsipper er blitt utarbeidet, og det er skapt et nytt produktvaremerke og grafisk profilprogram.

For å lykkes kreves det imidlertid mer enn et godt kantineprodukt. Arne Ericson snakker med stor entusiasme om betydningen av å motivere og utvikle medarbeiderne og å etablere effektive prosesser.

− Når det gjelder medarbeiderutvikling og prosesstyring, ligger Coor veldig langt fremme i utviklingen. I kantinevirksomheten kommer vi til å ta utgangspunkt i den strukturen som finnes i Coor og deretter tilpasse den til kantineleveransen.

Etter en tids forberedelser begynner nå alt å bli klart. Man regner med at de siste bitene i puslespillet vil falle på plass på begynnelsen av 2012. En av dem er etableringen av et helt nytt produktvaremerke, som finslipes akkurat nå. I dette arbeidet samarbeider Coor med et nyetablert design- og konseptbyrå som heter Bold.

Anna Klingspor, prosjektleder i designbyrået Bold.− Vi skal hjelpe Coor med å finne et grafisk konsept som visuelt uttrykker den ambisiøse kantinesatsingen de gjør. Oppdraget har vært å skape et internasjonalt gangbart, fleksibelt, moderne, men tidløst konsept som uttrykker matglede. Det har også vært et sterkt ønske om å finne noe som skiller seg ut blant konkurrentene og som skal føles mer som kantine enn matsal, forteller Anna Klingspor, prosjektleder i Bold.

Arne Ericson er veldig fornøyd med resultatet og ser frem til å få implementere det i Coors kantineer.
− Det skal føles og merkes at man er på en Coor-kantine. Vårt nye matkonsept er et løfte om god service, vellaget mat av gode råvarer, en nøye gjennomtenkt flyt og en god helhetsopplevelse. Nå er vi klare til suksessivt å overta flere kantiner i egen regi. Det blir utrolig spennende og jeg ser frem mot å få møte nye medarbeidere og nye kunder. Det er jo faktisk dem og ikke vi som i siste instans avgjør om vi har lykkes eller ikke.

Vil du vite mer om Coors nye kantinetilbud?

Kontakt gjerne Arne Ericson (arne.ericson@coor.com, eller +46 8 553 950 96), eller Johan Klausen, tjenesteutvikler (johan.klausen@coor.com eller +46 8 553 952 79).