price

4 000 medarbeidere som vil bli bedre

Allerede for seks år siden la Coor grunnlaget for et strukturert forbedringsarbeid. Da opprettet man ”Konkurranse for fremskritt” som har til hensikt å hedre medarbeidernes forbedringsforslag og ideer. En vellykket løsning for å inspirere og påvirke medarbeidernes måte å tenke på.

I fjor fikk man inn uvanlig mange og gode forslag. Alt fra forbedringer som sparer millioner av kroner for kunden til det vinnende bidraget – et sunnhetskonsept. Det var danskene som var hvassest og tok hjem pengepremien på 50 000 kroner. I løpet av to år har Danmark gått fra en bunnplassering i konsernet til å bli den forretningsenheten som har gjennomført flest forbedringer.

Dennis Jørgensen, change manager med ansvar for forbedringer i Coor Danmark, tror at kommunikasjon og en endret innstilling hos ledelsen i betydelig grad har bidratt til opphentingen.

- Det er viktig med tydelige signaler fra ledelsen om at dette er noe som vi satser på og arbeider målbevisst for å gjennomføre. Men det er også nødvendig å desentralisere ansvaret ned til forbedringscoachene og gruppene deres for å oppnå et effektivt forbedringsarbeid.

Siste års vinner driver personalkantinen for headset-produsenten GN Store Nord i Ballerup. Deres sunnhetskonsept har allerede bidratt til et drastisk minsket sykefravær blant kundens medarbeidere.

Kjøkkensjef Michael Vibe-Hastrup er svært fornøyd med at juryen har premiert et forslag som fokuserer på å endre vaner og verdier, der besparelsene kommer i en senere fase og er litt vanskeligere å måle.

- Det er utrolig spennende å få være med og veilede og inspirere mennesker til en sunnere livsstil. Vi er et første skritt som forhåpentligvis får spisegjestene våre til å reflektere over og forbedre sine øvrige vaner.

Først samlet man inn ønsker og ideer fra spisegjestene. Det neste, viktige trinnet var å ansette en ernæringsekspert som fikk i oppgave å gi kontraktens medarbeidere opplæring i ernæringslære, fettinnhold i ulike matvarer samt alternativer til fete produkter.

- Vi regner ut fettinnholdet i hver rett og markerer deretter rettene med ulike farger for ulike nivåer av fettinnhold. Det skal være enkelt å ta en bevisst beslutning om hva man velger å spise til lunsj, sier Michael Vibe-Hastrup.

Dessuten tilbyr man rådgivning og veiledning for den som vil spise sunt til alle dagens måltider eller begynne å mosjonere regelmessig. En gang i måneden inviterer man interesserte spisegjester til et møte med Michael Vibe-Hastrup og ernæringseksperten, Heidi Madsen.

- Vi har laget et system for at gjestene skal forstå hvordan konseptet fungerer i praksis, hvilke produkter og råvarer som brukes, og så videre.

Prisen ble delt ut på "Management Day", et seminar for hundre toppledere i Coor. Det viser hvor viktig et stadig forbedringsarbeid er for foretaket og at interessen og engasjementet vokser for hvert år – både hos ledelsen og medarbeiderne.

Vil du vite mer om "Konkurranse for fremskritt"?

Kontakt gjerne endringsleder Stian Carlsen på telefon +47 926 35 791 eller e-post stian.carlsen@coor.com

Les tidligere artikler som er publisert om Konkurranse for fremskritt:

Les artikkelen "Ideer for millioner" i Nova nr. 3/2008