Sommertegn og internasjonalisering

Etter en lang og hard vinter er sommeren snart her, og i takt med alle de herlige sommertegnene får vi stadig flere signaler om at det går mot lysere tider også for konjunkturen, etter en tøff finanskrise. At Volvo Trucks, en av Coors nordiske kunder, velger å utvide produksjonen for å møte økt etterspørsel, er et tydelig tegn på det.

Volvo Trucks har benyttet overkapasiteten i lavkonjunkturen svært klokt og investert i økt fremtidig kapasitet. Derfor er de godt forberedt på en konjunkturmessig oppgang. Å balansere en kostnadsintensiv produksjon mellom høy- og lavkonjunktur er noe av det vanskeligste som finnes, og jeg synes vi kan trekke viktige lærdommer av eksempelet Volvo Trucks. Noe vi selv har lært av større omstillinger er hvor viktig det er med god planlegging, og det skriver vi om i artikkelen "Vær forberedt når vinden snur". Der finnes det flere håndfaste tips om hva du som FM-ansvarlig skal tenke på når konjunkturen skyter fart.

I dette nummeret innleder vi også en ny artikkelserie, der vi introduserer en av årets store trender blant større virksomheter – internasjonale FM-strategier. Vi ser en økende interesse fra hele Norden for FM-løsninger som omfatter stadig større områder, og det tolker vi som en økt markedsmodenhet. I artikkelen "Internasjonale FM-strategier – hett akkurat nå" kan du lese om fordeler og ulemper ved internasjonale FM-løsninger, og i kommende numre kommer vi til å skrive om hva man skal tenke på når man ruller ut eller skal implementere en internasjonal FM-strategi.

Med dette ønsker jeg deg en hyggelig sommer og lesning.

Freddy Eriksen, adm.dir. for Coor i Norge

Er du nysgjerrig på Coor eller vil vite mer om vår virksomhet?

Kontakt meg gjerne! Tlf. + 47 907 88 203, freddy.eriksen@coor.com