Rengjøring av hangar | Coor

Fem spørsmål du bør stille deg ved valg av renholdstjenester

Er du på leting etter en leverandør av renholdstjenester som dekker din bedrift sine behov? Her er fem spørsmål du bør stille for å forsikre deg om at de leverer god kvalitet.

En ren arbeidsplass er viktig for både trivsel og helse. Jobber du et sted hvor kunder eller samarbeidspartnere ofte kommer på besøk er et rent og ryddig miljø avgjørende for et godt førsteinntrykk av bedriften.

Om du foretar et søk etter «renholdsfirma», eller «renholdsfirma i Norge», oppdager du raskt at det finnes en rekke leverandører av renholdstjenester på markedet. Det kan være vanskelig å vite hvilket man skal velge. Mange er opptatt av pris, men det er også viktig å se på hva du får for prisen.

Har renholdsfirmaet lang erfaring?

Et godt rammeverk i kombinasjon med en klar avtale mellom kunden og firmaet er viktig for begge parter. Erfaring gjør også at rutinene tilpasses og justeres etter tilbakemeldinger fra kunder. Utvikling av effektive arbeidsmetoder og gode rapporteringssystem er med på å bygge tillit mellom ansatte og kunder. Det hjelper de ansatte med å levere en effektiv tjeneste, samtidig som kunden vet hva som kan forventes. Et firma med lang erfaring har bedre utgangspunkt for et optimalisert rammeverk med finjusterte og effektive rutiner og prosedyrer.

Har de ansatte i renholdsfirmaet god kunnskap og kompetanse?

Velg et renholdsfirma som har kunnskap om ulike rengjøringsmetoder og rengjøringsmidler. Det er for eksempel viktig å vite hvilke rengjøringsmidler som passer til ulike overflater og gulvbelegg.
I tillegg er det viktig at de ansatte får god opplæring og oppfølging. Motiverte ansatte som er sikre på kunnskapen sin gjør en bedre jobb. Spør firmaet om hvilke attester og sertifiseringer de har. Sjekk også om de kan gi deg referanser fra eksisterende kunder.

Hvilke typer renholdstjenester er det firmaet leverer?

Hva slags behov man har for rengjøring på arbeidsplassen varierer fra bransje til bransje. Bedrifter som jobber med mat eller i helsebransjen har behov for daglig rengjøring. Andre steder er det nok med rengjøring et par ganger i uken. Hvilke tjenester man har behov for varierer også, så forsikre deg om at renholdstjenesten leverer det du trenger.

Hvor fleksibelt er renholdsfirmaet?

Før du inngår en avtale med et rengjøringsfirma er det lurt å spørre om fleksibilitet. Kanskje får du behov for ekstra tjenester som vindusvask, flyttevask, behandling av gulvbelegg eller en grundig vask før jul eller sommerferien.

Kontroller om renholdsfirmaet utfører disse tjenestene, hvor lang tid i forveien du må bestille og hvor mye ekstra det vil koste. Om du bestiller renholdstjenester som en del av eiendomsservice får du som regel muligheten til å sette sammen en pakke skreddersydd for din bedrift.

Er rengjøringsfirmaet miljøvennlig?

Det bør være et mål for enhver bedriftsleder å alltid velge en miljøvennlig rengjøringstjeneste. Da må det avklares hvilke vaskemidler som brukes, og hvorvidt de har utredet mer energieffektive metoder å arbeide etter. Spør om de har ulike miljøsertifiseringer, og om de har kvalifiserert seg til Svanemerket.

Coor har en miljøvennlig renholdstjeneste som oppfyller kvalitetsstandarder og miljøsertifiseringer som INSTA 800 og ulike ISO standarder. Coor kan levere alt fra mindre abonnementstjenester av daglig renhold til spesialistrengjøring av vindusflater, storrengjøring eller rengjøring i utsatte miljøer. Hele Coors renholdsleveranse er Svanemerket.