Radikal innovasjon vil forme framtidens service
Utviklingen av AI utmerker seg som den største generelle radikale innovasjonen som vil prege alle deler av arbeidslivet i lang tid fremover, sier futurist Stefan Hyttfors.
Utviklingen av AI utmerker seg som den største generelle radikale innovasjonen som vil prege alle deler av arbeidslivet i lang tid fremover, sier futurist Stefan Hyttfors.
Stefan har bakgrunn som journalist og økonom, og jobber med tema som disrupsjon, atferdsendringer og neste generasjons lederskap. Hans favorittspørsmål er ganske enkelt: hvorfor ikke?
Ny teknikk og digitalisering er de viktigste faktorene som kommer til å forandre driften av bygg og kontor i framtiden. For framtiden innebærer dette at våre kunder kommer til å arbeide mer datadrevet, som gjør at de vil treffe beslutninger og gjøre forbedringer basert på innsamlet data. Smarte innovasjoner gjør det mulig for bedrifter å optimere sine energikostnader og minimere miljøpåvirkningen fra egen drift, og smartteknologi kan brukes for å fremme god helse blant dine medarbeidere. Framtidens kontor kommer til å være mer enn en arbeidsplass, men også en møteplass for økt kreativitet og tilpasning av arbeidsoppgaver. Vi spør oss selv: vil serviceleveransen snart også baseres på emosjonell eller rasjonell data fra AI?
Fakta:
Man kaller det radikal innovasjon når en bransje, arbeidsmåte eller teknikk opplever en drastisk forbedring som blir et slags paradigmeskifte for hvordan funksjonen har blitt utført tidligere. Eksempler på radikal innovasjon er situasjoner der ”det nye” endrer et helt system og skaper nye spilleregler, eksempelvis innføring av elektrisitet, bil, telefoni, internett, Apple og Facebook. Merk ordet ”innføring”, ettersom innovasjon ikke bare er en ny oppfinnelse eller forbedring, men en forbedring satt i system.