Atmosfæren på The Kitchen Club | Coor

The Kitchen Club brenner for lunsjen din

Velkommen til en restaurant som bytter meny hver uke, der helse møter matglede og lidenskap. Vi har møtt kjøkkensjefen på Volvos lunsjrestaurant The Kitchen Club, som vil lage mat som er snill med miljøet – og med gjestene.

Marlon Rönnängsgård | Chef | Coor

Før han kom til Coor, jobbet Marlon som kokk på en luksusrestaurant i sentrale London. Der lærte han å respektere og behandle råvarene slik at han kunne skape sensasjonelle matopplevelser for restaurantens gjester. Da han traff sin kone, flyttet han etter hvert til Göteborg og kom i kontakt med Coor, som da var midt i oppstarten av sitt nye matkonsept Food by Coor – et fleksibelt restaurantkonsept som kan skifte ham helt etter kundens behov. Det var slik Marlon traff Volvo og fikk være med på å utforme lunsjrestauranten The Kitchen Club.


– Det tar tid å vokse og modne, enten det gjelder avlinger eller konsept. Det er derfor jeg er så opptatt av hvordan maten jeg serverer, blir behandlet. Det krever mye av en kokk å skulle utvikle et lunsjkonsept som skal lages til så mange personer. Det forteller Marlon Ramos Rönnängsgård, som er kjøkkensjef på The Kitchen Club, Coors resturantkonsept hos Volvo i Göteborg.

Linda Høglund jobbet tidligere som konseptutvikler og er involvert i alle nye matkonsept som Coor utarbeider for kundene sine. Hun beskriver prosessen som en kreativ utveksling der kundenes behov og ildsjelenes lidenskap og kreativ kan møtes.

– The Kitchen Club tilhører en kategori matkonsept som er helt skreddersydd til kundenes behov. Akkurat dette konseptet ble til i samarbeid med Volvo. De hadde en grunntanke om et grønt og sunt kjøkken, og da vi tok over, lot vi tanken spire og slå ut i blomst i form av grønn mat med mye matglede. Det skal være rustikk mat som virkelig frister, forteller Linda, som nå er Head of Centre of Excellence i Coor.

Det handler imidlertid også om å ta ansvar for det segmentet man jobber i: mat. Om å servere mat på bærekraftig vis og inspirere gjestene til å tenke gjennom forbruket sitt. I år har for eksempel The Kitchen Club begynt å veie avfallet – også det som gjestene kaster. Målet er å minske mengden mat som blir kastet, med 20 prosent det kommende året.

I dag serverer The Kitchen Club nærmere 500 personer daglig, og Marlon beskriver det som en inspirerende utfordring å sette sammen en meny som kan fungere med så store volumer.

– Det er interessant, for det er ingen stor kultur for å spise lunsj ute i Sverige. Det har vært en utrolig utfordring å skape spennende og interessant mat, og å måtte fornye menyen så ofte som man må når man jobber med lunsjmat. Her skal de besøkende kunne komme og spise hver dag, og da skal de ikke måtte spise den samme maten. Jeg ser det som en stor seier at så mange, også utenfor Volvo, ønsker å komme og spise hos oss, avslutter Ramos Rönnängsgård.

På hovedbildet, The Kitchen Clubs signaturrett: squash surret rundt sitronricotta og spinat med hvit tomatsaus og hjemmelaget gulrotkaviar.