Kunsten med et godt førsteinntrykk | Coor

Kunsten å gjøre et godt førsteinntrykk

Sju sekunder. Så lang tid tar det ifølge forskere ved New York University før vi har bestemt oss for hva vi synes om en person eller en bedrift. Det betyr at de første sekundene når du treffer en for-retningskontakt, er minst like viktige som møtet etterpå. Men hvordan tar man så kontroll over førsteinntrykket?

"First impressions last" heter det seg, og ifølge Henrik Fexeus, mentalist og atferdsekspert, stemmer det virkelig. Henrik har gitt ut en rekke bøker om praktisk psykologi og påvirkning – og understreker betydningen av at det blir rett med en gang.

– Du kan selvsagt prøve å endre et førsteinntrykk i ettertid, men det tar lang tid og man kan aldri gjøre det hundre prosent, sier han. Så hvordan holder vi best i gang en samtale med en ny forretningskontakt? Hva er det bra å småprate om for den som vil føre meningsfulle samtaler og skape langsiktige relasjoner? Henrik har et godt knep.

– Jeg pleier å si at det eneste du trenger å gjøre, er å stille et spørsmål som handler om en av følgende tre ting: personlighet, motivasjon eller følelser. Du kan for eksempel spørre om hvor personen kommer fra. Sier de at de er fra Søgne, men at de nylig har flyttet til Oslo, kan du spørre om hvordan det føltes, snarere enn å fortelle at du vet hvor Søgne ligger. Du kan også spørre: ”Jeg la merke til at du var ekstra interessert i det første punktet vi tok opp på møtet, er det noe du er engasjert i?” Det er en perfekt måte å innlede en mer personlig relasjon på, kanskje ikke under selve budsjettmøtet, men gjerne ved kaffeautomaten etterpå. Å tiltale den vi møter med navn er en av de detaljene som har stor betydning ved det første møte.

– Vi elsker å høre vårt eget navn ettersom vi ønsker andre menneskers oppmerksomhet. I dag er vi ofte opptatt av sosiale medier, e-post og annet som konkurrerer om vår tid. Kan du gi de besøkende din fulle oppmerksomhet – omtale dem ved navn, se dem i øynene, lytte og stille oppfølgingsspørsmål – da blir inntrykket godt og det er større sannsynlighet for at de vil treffe deg igjen. Henriks beste tips for å huske navnet på noen er å tenke på et attributt koblet til personen.

– Skal du for eksempel treffe en som heter Marie, kan du se for deg at hun spiser Mariekjeks, sier Henrik. Det høres kanskje litt merkelig ut, men det fungerer virkelig å prøve visualisere en gjenstand koblet til navnet. Neste gang du treffer personen, ser du gjenstanden foran deg, og da blir det lett å huske hva han eller hun heter.

Førsteinntrykket - bestem deg på forhånd

Noe annet som er viktig ved et første møte, er at du allerede på forhånd bestemmer deg for hvilket inntrykk du vil gi.

– Vi har en evne til å forenkle og sette etiketter på andre mennesker, sier Henrik. Ettersom en ny person ikke vet noe annet om deg enn den atferden de ser akkurat da, er det også det de tar utgangspunkt i. Hvis du f.eks. møter noen ved å klage på været, tror han eller hun at du er en person som ofte klager – selv om det kanskje ikke stemmer. Derfor er det viktig at du på forhånd tenker på hvilket inntrykk du vil gi og bestemme samtaleemne, atferd og klesvalg etter det. Før jeg går ut gjennom døren, pleier jeg å gjøre et tankeeksperiment og forestille meg at jeg kommer til å støte på noen som jeg ikke har truffet på femten år. Da vil jeg være kledd og oppføre meg på en måte som gjør meg stolt.

Angela Ahola er doktor i psykologi. Hennes populære forelesning ”Would you buy yourself?” handler nettopp om hvor vanskelig det kan være å endre førsteinntrykket av en person eller et varemerke.

– Jeg vil si at det tar ikke engang sju sekunder, men bare noen millisekunder før vi vet om vi ”klikker” med et menneske eller ikke, sier hun. Og det finnes to avgjørende spørsmål som vi baserer den beslutningen på. Det første vi spør oss selv om når vi møter noen for første gang, er ”Kan jeg stole på deg?” og det andre ”Er du en varm person med hjertet på rett sted?” Først på tredjeplass kommer kompetanse og evner, selv i forretningssammenheng. Vår evne til raskt å avgjøre om noen er venn eller fiende, har vært avgjørende for vår arts overlevelse og er dypt rotfestet i oss selv i dag.

– Så fort vi stiger inn i et nytt miljø, for eksempel en bedrift, trekker vi slutninger om varemerket, sier Angela. Ikke bare basert på stemningen, men også på den personen vi møter. Der og da trekker vi slutninger om bedriften har de egenskapene vi søker, til tross for at vi kanskje ennå ikke er blitt presentert for tjenesten eller produktet. Henrik Fexeus er enig.

– Førsteinntrykket begynner allerede innenfor døren. Og kroppsspråket hos den du møter, er utrolig viktig. Det er bra å være litt fremoverlent, både når du hilser og under møtet. Da viser du at du er interessert, lytter og vil hjelpe til. Det er fortsatt en suksessoppskrift for å gjøre et riktig godt og pålitelig førsteinntrykk.

 

Les mer om våre Facility Services

Les mer om Facility Management