Kunsten å gjøre et godt førsteinntrykk

Sju sekunder. Så lang tid tar det ifølge forskere ved New York University før vi har bestemt oss for hva vi synes om en person eller en bedrift. Det betyr at de første sekundene når du treffer en for-retningskontakt, er minst like viktige som møtet etterpå. Men hvordan tar man så kontroll over førsteinntrykket?

"Førsteinntrykket varer" heter det seg, og ifølge Henrik Fexeus, mentalist og atferdsekspert, stemmer det virkelig. Henrik har gitt ut en rekke bøker om praktisk psykologi og påvirkning – og understreker betydningen av at det blir rett med et godt førsteinntrykk - med en gang.

– Du kan selvsagt prøve å endre et førsteinntrykk i ettertid, men det tar lang tid og man kan aldri gjøre det hundre prosent, sier han. Så hvordan holder vi best i gang en samtale med en ny forretningskontakt? Hva er det bra å småprate om for den som vil føre meningsfulle samtaler og skape langsiktige relasjoner? Henrik har et godt knep.

– Jeg pleier å si at det eneste du trenger å gjøre, er å stille et spørsmål som handler om en av følgende tre ting: personlighet, motivasjon eller følelser. Du kan for eksempel spørre om hvor personen kommer fra. Sier de at de er fra Søgne, men at de nylig har flyttet til Oslo, kan du spørre om hvordan det føltes, snarere enn å fortelle at du vet hvor Søgne ligger. Du kan også spørre: ”Jeg la merke til at du var ekstra interessert i det første punktet vi tok opp på møtet, er det noe du er engasjert i?” Det er en perfekt måte å innlede en mer personlig relasjon på, kanskje ikke under selve budsjettmøtet, men gjerne ved kaffeautomaten etterpå. Å tiltale den vi møter med navn er en av de detaljene som har stor betydning ved det første møte.

– Vi elsker å høre vårt eget navn ettersom vi ønsker andre menneskers oppmerksomhet. I dag er vi ofte opptatt av sosiale medier, e-post og annet som konkurrerer om vår tid. Kan du gi de besøkende din fulle oppmerksomhet – omtale dem ved navn, se dem i øynene, lytte og stille oppfølgingsspørsmål – da blir førsteinntrykket godt og det er større sannsynlighet for at de vil treffe deg igjen. Henriks beste tips for å huske navnet på noen er å tenke på et attributt koblet til personen.

– Skal du for eksempel treffe en som heter Marie, kan du se for deg at hun spiser Mariekjeks, sier Henrik. Det høres kanskje litt merkelig ut, men det fungerer virkelig å prøve visualisere en gjenstand koblet til navnet. Neste gang du treffer personen, ser du gjenstanden foran deg, og da blir det lett å huske hva han eller hun heter.

Førsteinntrykket - bestem deg på forhånd

Noe annet som er viktig ved et første møte, er at du allerede på forhånd bestemmer deg for hvilket inntrykk du vil gi.

– Vi har en evne til å forenkle og sette etiketter på andre mennesker, sier Henrik. Ettersom en ny person ikke vet noe annet om deg enn den atferden de ser akkurat da, er det også det de tar utgangspunkt i. Et godt førsteinntrykk legger derfor grunnlaget. Hvis du f.eks. møter noen ved å klage på været, tror han eller hun at du er en person som ofte klager – selv om det kanskje ikke stemmer. Derfor er det viktig at du på forhånd tenker på hvilket inntrykk du vil gi og bestemme samtaleemne, atferd og klesvalg etter det. Før jeg går ut gjennom døren, pleier jeg å gjøre et tankeeksperiment og forestille meg at jeg kommer til å støte på noen som jeg ikke har truffet på femten år. Da vil jeg være kledd og oppføre meg på en måte som gjør meg stolt.

Hvorfor er førsteinntrykket så viktig?

Angela Ahola er doktor i psykologi. Hennes populære forelesning ”Would you buy yourself?” handler nettopp om hvor vanskelig det kan være å endre førsteinntrykket av en person eller et varemerke.

– Jeg vil si at det tar ikke engang sju sekunder, men bare noen millisekunder før vi vet om vi ”klikker” med et menneske eller ikke, sier hun. Og det finnes to avgjørende spørsmål som vi baserer den beslutningen på. Det første vi spør oss selv om når vi møter noen for første gang, er ”Kan jeg stole på deg?” og det andre ”Er du en varm person med hjertet på rett sted?” Først på tredjeplass kommer kompetanse og evner, selv i forretningssammenheng. Vår evne til raskt å avgjøre om noen er venn eller fiende, har vært avgjørende for vår arts overlevelse og er dypt rotfestet i oss selv i dag.

– Så fort vi stiger inn i et nytt miljø, for eksempel en bedrift, trekker vi slutninger om varemerket, sier Angela. Ikke bare basert på stemningen, men også på den personen vi møter. Der og da trekker vi slutninger om bedriften har de egenskapene vi søker, til tross for at vi kanskje ennå ikke er blitt presentert for tjenesten eller produktet. Henrik Fexeus er enig.

– Et godt førsteinntrykk begynner allerede innenfor døren. Og kroppsspråket hos den du møter, er utrolig viktig. Det er bra å være litt fremoverlent, både når du hilser og under møtet. Da viser du at du er interessert, lytter og vil hjelpe til. Det er fortsatt en suksessoppskrift for å gjøre et riktig godt og pålitelig førsteinntrykk.

 

Les mer om våre Facility Services

Les mer om Facility Management

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde
GDPR
Klikk her for å lese mer om Coors retningslinjer for behandling av personopplysninger.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.