En ekstra familie - på jobben

Fungerer jobben ekstra godt takket være nære vennskap? Det mener i alle fall guttene som jobber på vaktmesteravdelingen i Coor Garnisonen.
Her kan man alltid få hjelp og støtte, forteller Tim Wiberg, som har jobbet i gjengen i tre år.

Et bilde av en gjeng på Garnisonen: "Garnisonsgjengen" | Coor

Latter, varme og vennskap er ord som utmerker vaktmester-kollegene i Coor Garnisonen i Stockholm. Hele gjengen på vaktmesteravdelingen består av 11 personer i varierende alder og Isak er den sist ankomne.

– Jeg har vært her i bare 5 måneder, men jeg merket med en gang hvor god stemning det er her – i motsetning til hvordan det var i min forrige jobb. Her fikk jeg vennskap og det ble varmt i hjertet omgående, sier Isak. Tim, som vært der i betydelig lengre tid, er enig i at vennskapet er litt ekstra spesielt i denne gjengen.

– Det er viktig å ha det gøy med kollegene. For selv om det ofte er en tung jobb vi gjør, glemmer man det slitsomme når man kan spøke med hverandre. Vi har det moro, vi hjelper hverandre og vi er ikke redde for å spørre hverandre hvis det er noe vi lurer på eller hvis vi trenger hjelp, forteller Tim.

Gruppen omgås mye, ikke bare i arbeidstiden. Det har blant annet blitt mange after work-treff, midtsommerfeiring og så det årlige cruiset, det som alle alltid blir med på.

De ansatte om familien på jobben | Coor

-Er det noe jeg ikke kan, får jeg alltid hjelp av en av de andre. Vi løser problemer raskere og rekker flere ting i løpet av dagen takket være det, sier Jeroen. Han mener også at vennskapet gjør at kundene verdsetter arbeidet deres enda mer.

– De ser at vi har det kjekt, samtidig som vi gjør jobben vår og det skaper en god følelse, sier Jeroen. Vennskapet merkes ikke bare i gruppen – det sprer seg også til folk de er i kontakt med, noe Åsa Eriksson, som dukker opp på kafferommet under intervjuet, kan bekrefte. Åsa jobber med arbeidsplasservice i Coor og sitter noen etasjer opp i Garnisonen.

Kollegaer er familien på jobb | Coor

– Jeg går ned og henger her når jeg har tid. Det er virkelig en herlig gjeng og man føler seg alltid velkommen. Man blir glad, får litt ekstra energi og de er alltid hjelpsomme hvis det er noe man trenger, sier Åsa. Guttene i gjengen er nesten som et ektepar, de ler, avbryter hverandre og krangler, men alt gjøres med en åpenbar varme. Men selvsagt kan de bli irriterte på hverandre.

– Men om vi ikke hadde kjent hverandre så godt som vi gjør, ville det nok ha vært lettere å bli sure på hverandre. Hvis man blir irritert over noe eller mener at noen gjør feil, kan man si det direkte og gå videre, i stedet for å gnage på det og være sur, avslutter Isak.

De ansatte om familien på jobben | Coor

Dette betyr vennskap på jobben

Vi definerer vennskap på mange ulike måter, alt avhengig av hvem vi er og i hvilken fase av livet vi befinner oss, forteller Barbro Lennéer Axelson, universitetslektor i sosialt arbeid ved Göteborgs Universitet og psykoterapeut.

Hvordan fungerer vennskap på jobben?
– Jeg tror at spørsmålet om hvordan man ser på vennskap på jobben, har mye å gjøre med hvor gammel man er. Er man singel uten barn, kan det hende at man forlenger arbeidstiden, blir sittende igjen og prate etter jobben eller går ut og omgås. Da blir det fort til at vi utvikler vennskapsrelasjoner på jobben som siden kan gå over til privat vennskap og samvær. Man blir en gjeng og det er alltid bra for selvtilliten å være med i en gjeng. Dette til forskjell fra den som har familie og må skynde seg til barnehagen når arbeidsdagen er over.

Hvordan påvirker den sosiale situasjonen på jobben ens velvære?
– Det sosiale arbeidsmiljøet er utrolig viktig for hvordan vi har det. Forskning viser at hvordan man har det på jobben, betyr mye også for private parforhold. Opplever man arbeidsglede smitter det over på andre hjemme, og tvert om.

Kan det finnes noen ulemper ved personlig vennskap på jobben?
– Det kan finnes et ønske om at man alltid skal mene det samme i ulike arbeidsspørsmål eller at man alltid skal støtte hverandre. Problemer kan oppstå nettopp i situasjoner der man har ulike meninger og ikke kan ha respektfulle diskusjoner om slike konflikter. Det er også viktig å være åpen med sin relasjon og ikke la vennskapet utestenge andre. Dessuten er det bra å tenke på at man ikke behøver å etterstrebe å ha både arbeids- og vennerelasjoner. Det kan være mer enn nok å være bare gode kolleger!