Telia er Sveriges største teleoperatør, målt i både omsetning og antall kunder. Telias infrastruktur for mobilnett er det mest omfattende i Sverige, med et GSM-nett som dekker nesten 100 prosent av befolkningen og 75 prosent av landarealet. Siden Telia er et av Sveriges største selskaper og arbeidsgiver for så mange, og dessuten er et selskap som mange i Sverige og Norden har et forhold til, har spørsmål knyttet til folkehelse, blitt sentrale for virksomheten.
– Det er egentlig ikke noe nytt. Vi har jobbet med arbeidsklimaspørsmål i mange år, men de siste årene har det skjedd en veldig spennende utvikling i bransjen. Stress og muligheter til å hente seg inn igjen er to av de største utfordringene vi møter i samfunnet. Stress er egentlig en nøytral reaksjon og kan i passelige mengder skjerpe innsatsen, men vi som arbeidsgiver må kunne forholde oss til den utviklingen som har vært. Derfor er det viktig for oss å kunne tilby medarbeiderne våre varierte muligheter for innhenting og å motvirke negativ stress, forteller Telias HR-spesialist Vibeke Stadling.
Dere er jo ett av Sveriges største selskaper. Føler dere ansvar for å gå foran med et godt eksempel for hvordan mindre selskaper kan jobbe med nettopp arbeidshelse?
– Ja, og når det gjelder arbeidsmiljø og helse, vil jeg si at vi ligger i forkant med hvordan vi behandler temaet. Og det er jo fordi vi ønsker at organisasjoner i Sverige skal la seg inspirere av hvordan vi jobber, men også fordi vi vil trekke til oss arbeidskraft. Vi ønsker at mennesker som arbeider hos oss, skal føle at Telia er et selskap som tar vare på mennesker. I arbeidet med helsespørsmål vil jeg si at det viktige er at hver enkel bedrift har en strategi for hvordan de arbeider, og at de kan svare på hvorfor de gjør som de gjør. For eksempel å kjøpe treningskort til de ansatte handler jo om å bry seg om hvordan de har det på lang sikt. Som arbeidsgiver vil vi at de ansatte skal prestere på jobb, men vi vil også at de skal ha det bra og ha et godt liv ved siden av arbeidet.
Når man snakker om helseinnovasjon, sies det gjerne at vi befinner oss midt i en utvikling som fører til mer «menneskelige» tjenester enn tidligere. Der vi tidligere lot oss inspirere av kunstig intelligens, henter vi i dag større inspirasjon fra mennesker og miljø. Er det noe du kjenner igjen i Telias utvikling som selskap?