Innovasjon
Innovasjon som verktøy til å skape bedre arbeidsplasser
Hvilke ressurser må et selskap spille på for å sikre et innovativt miljø der man kan teste, feile og lære raskt og implementere det som fungerer?
Innovasjon
Hvilke ressurser må et selskap spille på for å sikre et innovativt miljø der man kan teste, feile og lære raskt og implementere det som fungerer?
Coors lokaler på Lysaker fylte seg opp tidligere enn på en vanlig tirsdag da rundt 50 deltagere møtte opp til frokostseminar for å lære mer om hvordan Coor jobber med innovasjon. Seminaret var et samarbeid med TheFactory, en aksellerator og inkubator for start-ups innen finans- og eiendomsbransjen, som Coor har et partnerskap med.
Coor åpnet seminaret med å ta publikum gjennom utviklingen av markedsøkonomien og hvor forskjellig verden er skrudd sammen i dag sammenlignet med for bare få år siden. I dag er det i mye større grad en glidende overgang mellom bransjer og en trend kan oppstå raskt og dø ut like raskt. Det gjelder derfor å finne måter å jobbe på hvor man som selskap kan sikre et innovativt miljø der man kan teste, feile og lære raskt, samt kjapt implementere det som fungerer.
I FM-bransjen er det en trend at det er sluttbrukeropplevelsen som teller mest. For Coor betyr dette at vi forsøker å løfte blikket opp fra excel-arkene og utvikle idéer gjennom å involvere brukerne og eksterne ressurser på en helt annen måte enn tidligere. Ett eksempel er hvordan vi ved utviklingen av et high-end matkonsept knyttet til oss en Michelin-kokk for utarbeidelse av menyer og gjennomførte en rekke brukerintervjuer for å forstå hva som gjør at folk får «den gode følelsen» og er fornøyde når de drar på restaurantbesøk. Ett annet eksempel på brukerinvolvering i Coor er ønsket om å påvirke hvor mye matsvinn våre kantiner produserer. Vi har flere hypoteser;
Andre del av seminaret ble innledet av Hans Christian Bjørne fra TheFactory. TheFactory er et innovativt miljø med en arena der start-ups, investorer og mer etablerte selskaper kan møtes, utveksle ideer, bygge bro og å skape samarbeid seg imellom.
Bjørne mener at det fremover vil bli mer og mer vanlig med samarbeid mellom disse to verdenene:
«Kilden til radikal innovasjon kommer oftest gjennom start-ups», uttalte han. «Hvis du er et stort selskap, går ting som regel på skinner. Jo mer optimalisert og rigget et stort selskap er, jo vanskeligere er det å gjøre noe som ligger utenfor det sporet. I tillegg ser man på konkurrentene, justerer seg etter dem og følger derfor samme spor. Nettopp dette gjør det vanskelig å være innovativ».
Start-up’ene har ofte verken erfaring, kapital eller et marked og trenger derfor drahjelp av de veletablerte selskapene. Derfor vil samarbeid mellom nye og gamle selskaper vil være en vinn-vinn situasjon for begge parter hvor man kan spille hverandre gode.
Dette gir gründerne raskere vei til markedet og gir de etablerte nye ideer. Bjørne trakk blant annet frem Napster, en deletjeneste for musikk som ble en stein i skoen for musikkbransjen på tidlig 2000-tall. Samtlige aktører i musikkbransjen gikk inn for å drepe Napster. På den tiden jobbet Bjørne selv i en musikkteknologistart-up som utviklet en sang-sporingstjeneste som potensielt kunne ha gjort Napster lovlig og ført penger tilbake til artistene.
Til slutt fortalte Nikolai Narvestad, med-gründer av selskapet Intrava, litt om hva de kan tilby og deres erfaringer med implementering av nye systemer og endringsarbeid i bedrifter, noe som ga en fin avrunding av seminaret.
«Å få de ansatte til å bruke ny teknologi må tydelig kommuniseres fra ledelsen, og ikke overlates til support for den nye løsningen og de ansatte alene», sa Narvestad. «Du må identifisere folk internt som er positive til teknologi, som er gode til å uttrykke seg, og som kan fungere som ambassadører: som forstår hva teknologien kan gjøre for bedriften. Mange bedrifter bruker i dag Excel for lagring av egne data – men Excel er ikke en database», fortsatte han. Narvestad oppmuntret forsamlingen til å tenke mer strategisk om datadreven forandring basert på bedriftens egne data, som potensielt kan løfte bedriften til nye høyder.
Våren 2019 deltok Coor på et akseleratorprogram for start-ups innen Proptech. Coor både gav og fikk inspirasjon og innsikt på metode og teknisk kunnskap innen Proptech (Property technology). Programmet involverte representanter fra hele verdikjeden innen eiendomsbransjen, med partnere som Selvaag Eiendom, Statsbygg og Linstow. Vi deltok sammen med vår kunde Storebrand, hvor vi sammen definerte relevante problemstillinger som utgjorde bakgrunnen for å velge ut seks start-ups til programmet, av 100 søkere. Denne erfaringen blir med videre i Coors innovasjons- og utviklingsarbeid. Allerede nå er vi godt i gang med et samarbeid med start-upen Romly, som utvikler og leverer 3D-miljø basert på tekniske byggtegninger.
Coor deltok i 2019 i Matfloken sammen med en rekke andre aktører fra matbransjen. Målet var å legge til rette for bedre matvaner og matproduksjon nasjonalt.
Vi tar små detaljer på alvor når vi utvikler våre innovative og smarte løsninger. Målet er å forenkle både hverdagen og arbeidsdagen din - tjenester for et smartere arbeidsliv. Ta kontakt med oss i dag, så kan vi snakke om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å bli litt smartere.