Vi må tørre å stille spørsmålet:
Hvorfor trenger vi et kontor?
Hvorfor trenger vi egentlig kontorer når det har gått så greit å jobbe hjemmefra? Det er et viktig spørsmål å stille seg.
For å motivere ansatte til å komme tilbake til kontoret er det viktig å kommunisere HVORFOR tilstedeværelse på kontoret er ettertraktet. For noen virksomheter er det viktig å bygge kultur eller å øke samarbeidet mellom ansatte, mens det for andre kan være av rene konfidensialitet- og sikkerhetshensyn.
For hvem?
Hvem bruker kontoret?
Når vi blir enige om hvorfor vi skal ha kontor, er det viktig å identifisere hvem som skal bruke kontoret. Vi må så finne ut hva som er viktig for dem og hvilke aktiviteter de utfører på kontoret. Noen aktiviteter kan være mer effektive å utføre andre steder, og vi trenger derfor ikke tilpasse kontoret spesifikt til disse aktivitetene.
Skal kontoret ha fokus på samarbeid og samvær eller være mer tilrettelagt for fokusarbeid? Eller kanskje begge deler? For å vite hvilke funksjoner som er viktige for den ansatte, er det viktig å gjøre hjemmeleksen sin og analysere hva de trenger.
Når behovene er undersøkt og vi har et klart «hvorfor», er det viktig at ledelsen kommuniserer dette og stiller seg bak budskapet – hele veien.