Selskaper har blitt rammet av kritikkstorm
Emma Blom om Cancel Culture
Og Blackstone er ikke alene. Også netthandelsplattformen NA-KD, bilgiganten Audi og flykjempen SAS har blitt rammet av kritikkstorm av ulike grunner. Listen kommer garantert til å bli lengre de kommende årene, og i dag må bedrifter ha med i beregningen at de risikerer å bli boikottet hvis de havner i unåde hos allmennheten.
Å sverte et menneske eller boikotte en bedrift er historisk sett ikke noe nytt. Den nye dimensjonen som er lagt til, er sosiale medier, noe som har hatt stor innvirkning på utviklingen av kanselleringskulturen. Emma Blom, varemerkestrateg og partner i sosiale medier-byrået Social Industries, forteller mer:
– Forskjellen nå er at ting raskt får mye større plass og at det er lett å få folk til å henge seg på. Uten sosiale medier hadde ikke kanselleringskulturen blitt den bevegelsen den er i dag, sier hun.
– Hvis bedrifter velger å være i sosiale medier, må de regne med å få kritikk. Det ligger i sakens natur – når du f.eks. oppmuntrer til kommentarer i sosiale medier, ber du per definisjon om kritikk.