Språk / Nettstedet

Languages

Change site

En arbeidsplasstrategi for den nye normalen

Medarbeiderne vender nå tilbake til sine arbeidsplasser med helt nye krav, behov og forventninger. Hvordan planlegger du en arbeidsplasstrategi for å møte deres og bedriftens nye forutsetninger?

Martin Keiserud, som jobber som leder for Innovation & Advisory i Coor Norge, gir oss sine erfaringer for hvordan bedrifter nå bør planlegge for å ta et trygt steg inn i fremtiden.

-Mange har innført kortsiktige tilpasninger og iverksatt gode smitteverntiltak på arbeidsplassene. De må nå begynne å se over egne langsiktige arbeidsplasstrategier.

Tre nøkkeltrender

I kjølvannet av Corona ser vi flere trender i samfunnet som akselererer, ikke minst på arbeidsplassen. I løpet av de siste månedene har det blitt publisert en hel del interessante studier, artikler og digitale arrangement som tar opp hvordan pandemien har forandret samfunnet, hverdagen, miljøet og våre arbeidsplasser. I Coor jobber vi med “direkterapportering fra hverdagen” – basert på erfaringer fra de hundretalls bedriftskundene vi leverer FM-tjenester til. Pandemien kommer til å få vedvarende innvirkning på arbeidsplassene, og vi ser tre tydelige trender; en mer distribuert arbeidsstyrke ved bruk av hjemmekontor og fjernjobbing, mer aktivitets- og opplevelsesbaserte arbeidsplasser og større vektlegging av helsefremmende arbeidsplasser.

Over hele verden har fjernjobbing (å jobbe på distanse/utenfor kontoret, som f.eks. hjemmekontor) blitt en tydelig anbefaling og dermed raskt blitt en vane for mange.

-Studier lener seg mot at fremtidens arbeidsplass innebærer økt grad av fjernjobbing og hjemmekontor. Vi vil komme til å tilbringe cirka to dager i uken på kontoret i gjennomsnitt, som blir den nye normalen for de fleste av oss som tidligere jobbet i tilknytning til et kontor, forteller Martin.

Mer fjernjobbing øker kravet til fleksibilitet både fra medarbeidere og fra virksomheten, som får en innvirkning på mange områder, som for eksempel de fysiske kontorenes utforming og for ledelsesfunksjonene i bedriften.

Suksessen til hjemmekontoret har også vist seg å variere avhengig av aldersgruppe, arbeidsoppgaver og hvorvidt man har en dedikert arbeidsplass eller ei. De som har høy grad av varierende type arbeidsoppgaver og de som savner et dedikert arbeidsrom hjemme virker å trives minst med hjemmekontor. Den aldersgruppen som virker å savne den fysiske arbeidsplassen mest er den yngre generasjonen, generasjon Z. Hjemmekontor er altså ikke gunstig for alle, og det er viktig å ta med seg dette inn i planleggingen av fremtidens kontor.

Trender rundt aktivitets- og opplevelsesbaserte arbeidsplasser innebærer at fremtidens kontor designes med opplevelse i fokus for å kunne tiltrekke seg sterke talenter, bygge organisasjonskultur og oppmuntre til uformelle og kreative møter.

-Bedrifter har gått i denne retningen allerede, hevder Martin, men etter Corona øker innsikten om hvilke typer aktiviteter som best utføres fra arbeidsplassen, samt vekten av kontoret som kulturbærer og arena for møter mellom mennesker.

Av disse grunnene så bør bedrifter legge mer tid og ressurser på å “nudge” medarbeiderne til å velge kontoret gjennom å sikre både funksjon, attraktivitet og opplevelse. Enkelte bedrifter gjør om deler av sine kontorlokaler til caféer med nye matkonsept eller mer hotellobby-lignende arbeidssoner med loungemusikk i bakgrunnen, for å bedre opplevelsen til den ansatte. Andre anstrenger seg for å skape spa-lignende avslapningssoner for å kunne ta seg igjen, eller spillhjørner for mer energigivende pauser.

Pandemien har også akselerert debatten om mer helsebringende arbeidsplasser. Dette er en tendens som har vært på frammarsj over lengre tid, men som nå har havnet øverst på agendaen.

-Vi ser sterkere vektlegging av trygghet, der våre tjenester innen renhold og sikkerhet har fått en viktigere rolle, i tillegg til en økt etterspørsel og fokus hos våre større kunder etter løsninger som forbedrer medarbeiderne sin fysiske, sosiale og mentale helse, forteller Martin.

På arbeidsplassen konsentrerer man seg mer om hvordan det fysiske miljøet kan støtte medarbeidernes velvære, der blant annet inneklima, lyssetting, ergonomi, nye servicetjenester og sosiale soner gis økt oppmerksomhet og etterspørsel. Det kommer også til å bli viktig å utvikle ledelsesfunksjonen i mange organisasjoner, og jobbe aktivt med å skape en inkluderende organisasjonskultur som fremmer psykologisk trygghet, sosial interaksjon og samarbeid.

Ny arbeidsplasstrategi – ingen “quick fix”

Bedrifter må utforske hvordan disse tendensene påvirker akkurat deres virksomhet og medarbeidere, og ut fra dette tilpasse sine arbeidsplasser. Vi i Coor ser allerede at mange virksomheter overveier en mer langsiktig omstilling. Og fremfor alt ser vi store muligheter i å gripe sjansen nå og påbegynne arbeidet med å se over sin langsiktige arbeidsplasstrategi.

-Det finnes dessverre ingen standardløsning, mener Martin. Enhver virksomhet er ulik og før man drar i gang et stort prosjekt bør behov og forutsetninger analyseres.

Et arbeidsplassprosjekt er en endringsreise som må forankres hele veien fra ledelse og ut til hvert enkelt ansatt for å få full effekt. Gjennom å utforme sin framtidige arbeidsplasstrategi ut fra medarbeidernes behov og preferanser, så vil man som virksomhet kunne stå mer konkurransekraftig, i tillegg til at man får mer effektive og produktive medarbeidere.

-For å vinne i lengden kreves det at bedriftene kan tilby sine medarbeidere en inspirerende og funksjonell arena som endrer både kultur, frihet, fleksibilitet og attraktivitet. Akkurat nå er et veldig bra vindu for å få til dette, avslutter Martin.

Martin Keiserud

Leder, Innovation & Advisory

Kontakt salgsavdelingen vår!

Det oppstod en feil under henting av captcha-bilde

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.

GDPR