skruva upp

Nå strammer vi inn kravene!

Årets miljørevisjon viser at Coors kunder er både engasjerte og drevne i sitt miljøarbeid. På tre år har man kommet så langt at det nå er nødvendig å heve kravene for å oppnå gullnivået i Coors miljømerking.

For mange av Coors kunder står miljø og bærekraft høyt på agendaen. For å kunne møte deres behov og gi dem mulighet til å velge klimasmarte løsninger har Coor for tredje år på rad gransket alle større leveranser ut fra et miljøperspektiv. Siden det ikke finnes noen standard i bransjen har Coor utviklet et eget verktøy som støtte i granskningen – Coor Green Services.

– I verktøyet finnes det kriterier for de ulike tjenestene vi leverer. Miljøkriteriene er basert på relevante standarder innenfor de respektive tjenesteområdene, f.eks. Svanen-merking for renholds- og kantinetjenester, forklarer Ann-Charlotte Vejlö, prosjektleder for Coor Green Services.

Coors miljømerking finnes på to nivåer, gull og sølv. For å få gull må en virksomhet stort sett oppfylle samtlige kriterier. For sølv må de obligatoriske kriteriene oppfylles, samt mer enn halvparten av de øvrige. Hvert år har antallet gull- og sølvbelønnede kunder økt, og det gjaldt også i 2012. Av de 119 vurderte anleggene oppnådde 34 miljømerkingen Coor Green Services Gold (sammenlignet med 10 i 2011) og 77 anlegg Coor Green Services Silver (sammenlignet med 64 i 2011).

Coor Green Services er et dynamisk evalueringsverktøy. Det skal være vanskelig å oppnå gullnivå, men ikke umulig.

Ann-Charlotte Vejlö, Prosjektleder , Coor Green Service

– Det er stor interesse for miljøspørsmål blant kundene våre, og det er tydelig at mange velger løsninger som er bærekraftige for omverdenens og miljøets skyld. Vårt verktøy gjør disse valgene lettere og gir et godt overblikk over hva som kreves, sier Ann-Charlotte Vejlö.

Coor Green Services er et dynamisk evalueringsverktøy, noe som innebærer at kriteriene tilpasses etter utviklingen over tid. Det skal være vanskelig å oppnå gullnivå, men ikke umulig.

– Akkurat nå ser vi over kriteriene foran neste år, og ettersom det ble så mange gullutmerkelser i år kommer vi til å stramme inn kriteriene. Vi vil anspore og utfordre kundene våre, og vise hva de kan gjøre for miljøet på en konkret måte. Coor Green Services er et fantasisk verktøy, som hjelper oss med å kunne føre en god diskusjon rundt bærekraftspørsmål, avslutter Ann-Charlotte Vejlö.

Her kan du lese mer om Coor Green Services

Vil du vite mer om vår miljøgranskning?

Kontakt gjerne Ann-Charlotte Vejlö.