Torbjörn Kristiansen

Matnyttig effektivitet i Nordeas kantiner

I Nordeas kantiner finner man nå trillebårlass med epler, kvalitetskaffe og hjemmelagd mat fra scratch. Det er som om moren din faktisk jobber der. Bankmiljøet i Nordea trives bedre med stadige innskudd av sunnhet. Uten at det merkes på saldoen.

Driftssjef Torbjørn Kristiansen fra Coor har hatt ansvaret for å lede, utvikle og effektivisere kantinetjenestene hos Nordea på Majorstua. Nordea har siden 1. oktober 2010 valgt å la Coor være leverandør for deler av sine FM-tjenester. Servicetjenestene har utviklet seg i sunne kurver. Siden overgangen fra forrige serviceleverandør har Coor videreutviklet og spesialisert Nordeas tre spisesteder. For ikke å glemme Fine Dining-restauranten høyere opp i bygget. Der jobber det nå to restaurantkokker og en servitør med solide vinkunnskaper.

- Det er svært få klager, mest ros, sier Kristiansen.

Kari MengshoelKontaktperson Kari Mengshoel i Nordea er meget fornøyd med hvordan Coor har effektivisert og kvalitetsmessig forbedret Nordeas servicetjenester

- Vi er hele tiden opptatt av å forbedre og effektivisere våre løsninger, i tillegg har vi stort fokus på kostnadsnivået, sier Mengshoel.

Hun forteller at samarbeidet med Coor er produktivt og kun positivt.

Driftssjef Kristiansen opplevde at selve overgangen var utfordrende. Valg måtte gjøres, men det er han vant til. Merittlisten hans er lang innen kulinariske servicetjenester. Han har solid erfaring fra kantinedrift og kokkekunst på ledende nivå. Helt fra oppvask til å lede sitt eget cateringfirma. Han omstrukturerte studentkantinen Fredrikke på Blindern for å gi 30.000 studenter et best mulig tilbud hver dag. Fremgangsmåten var den samme da som han benytter nå; han effektiviserte driften og innlemmet målgruppene for å høre hva de ønsker.

Nordeas ansatte har blitt innlemmet i overgangsfasen. Alle ringvirkningene i sin helhet kan ikke måles eksakt, men brukertilfredsheten har steget noe som igjen kan påvirke at produktiviten øker. Sunn og god mat ser også ut til å være en viktig kilde til motivasjon og trivsel i bedriften. Ikke bare ifølge Kristiansen, men også utfra interne spørreundersøkelser.

Som følge av den kvalitetsrettede effektiviseringen i kantinedriften får de ansatte nå fritt valg på øverste hylle uten at de må ut med så mye mer enn før. En frodig salatbar til en femmer pr. hg. Varmmatsmodellen fikk stykkpris pr. porsjon. Før veide man middagstallerkenen.

Tidligere har lav pris gått på bekostning av ernæringsinnhold. Suppeposer har måttet gi veien for supper med kraft. Alt på blomkålen blir utnyttet - hodet til salater og tilbehør, og stilkene til suppekraft. Økonomi går hånd i hånd med utvidede servicetilbud. Det lønner seg å være smart.

- Økonomi og sunnhet behøver ikke nødvendigvis gå på akkord med hverandre, forteller Kristiansen.

Han forklarer at få og enkle forandringer kan spare kantineutgifter og samtidig gi et mer variert servicetilbud. Variasjonen er viktig. Temadager arrangeres med mat fra alle verdens hjørner. Bufféen tilbyr mat blant annet fra Afrika, Thailand, Hellas, India, Tyrkia og Sverige. FN-dagen ble feiret med tre retter fra tre verdensdeler. For 40 kroner spiser du så mye du vil.

- Vi finkjemmer kontinuerlig balansen mellom effektivitet og kvalitet, fortsetter han.

Dette harmonerer med Coors forretningsidéer, avslutter Kristiansen.